Od tego roku obowiązują nowe terminy, w jakich płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych: ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA. Przedsiębiorcy mogą spodziewać się wiadomości przypominającej o tej zmianie na swoich profilach na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Płatnik składek może przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych za okresy:
- od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. – w terminie do 1 stycznia 2024 r.,
- od stycznia 2022 r. – do 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc.
Jeżeli ktoś złoży dokumenty korygujące po upływie tych terminów, wówczas ZUS nie będzie mógł przyjąć tych korekt. – To ważne, żeby płatnicy zweryfikowali swoje historyczne dokumenty rozliczeniowe i jeśli będą konieczne jakieś zmiany, zrobili to zgodnie z wyznaczonymi terminami. Przekazanie poprawionych danych z opóźnieniem sprawi, że zmiany stanu rozliczenia na koncie płatnika składek nie zostaną wprowadzone. Modyfikacje będą dopuszczalne jedynie na podstawie prawomocnej decyzji ZUS lub prawomocnego orzeczenia sądu – wyłącznie na koncie ubezpieczonego – informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Priorytetową kwestią jest to, by płatnicy składek zweryfikowali swoje dokumenty rozliczeniowe, które przekazali do ZUS za lata 1999-2021, ponieważ na ich sprostowanie został nieco ponad rok. Najpóźniej za ten okres korekty będzie można dokonać do 1 stycznia 2024 r. Natomiast dane w dokumentach rozliczeniowych przekazywanych za styczeń 2022 r. i kolejne, następujące po nim miesiące, można korygować przez okres do 5 lat. Okres ten jest liczony od terminu płatności składek za dany miesiąc.
Płatnik składek ma prawo skorzystać z pomocy ZUS i zweryfikować dokumenty rozliczeniowe. Jeśli będzie składać je przez program Płatnik lub e-Płatnik, może zwrócić się z wnioskiem o udostępnienie plików KEDU z danymi za okresy wcześniejsze niż te, które ma w swojej bazie danych.
Pomoc w sprawdzeniu rozliczeń, jak również wyjaśnienie zasad dotyczących korygowania dokumentów rozliczeniowych, można uzyskać, kontaktując się z instytucją za pośrednictwem wizyty online (e-wizyty w ZUS), dzwoniąc do konsultantów w Centrum Obsługi Telefonicznej pod nr tel. 22 560-16-00, a także w dowolnej placówce ZUS.
fot. ZUS
oprac. /kp/