Racibórz po raz kolejny zajął czołowe miejsca w badaniu "Gmina na piątkę! Dobre praktyki w obsłudze przedsiębiorców" Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Wypadł najlepiej pośród 113 gmin województwa śląskiego, a także zajął drugie miejsce wśród 728 gmin z całej Polski. – Jest to zdecydowanie dobra rekomendacja dla przedsiębiorców i inwestorów, którym zależy na sprawnej komunikacji. Dla porównania warto przypomnieć, że w poprzedniej edycji Racibórz ulokował się na czwartym miejscu – podkreśla urząd miasta.
Głównym celem raportu jest ocena standardów w obsłudze przedstawicieli strefy biznesu w poszczególnych gminach. Pod uwagę brana jest między innymi sprawność i łatwość komunikacji, kontakt w języku angielskim w obsłudze inwestora zagranicznego oraz dostęp do informacji z poziomu witryny internetowej. W tegorocznej edycji skupiono się na ocenie stron internetowych, którą przeprowadzono na podstawie 30 kategorii. Dotyczyły one jakości strony internetowej oraz informacji, które można było uzyskać przy jej pomocy. Podobnie jak w poprzednich latach, badanie składało się z dwóch etapów: oceny witryn internetowych – badania jakości i użyteczności portali internetowych gmin, w szczególności sekcji poświęconych potencjalnym inwestorom i przedsiębiorcom oraz badania mailingowego gmin – analizy responsywności gmin na zapytania przesłane w języku polskim i angielskim, których nadawcami mogliby być potencjalni przedstawiciele strefy biznesu.
Najwięcej punktów – 37 na 45 możliwych – zyskała gmina Człuchów. Racibórz otrzymał 36,5 pkt. Wysoko ocenione zostały też: Rybnik (35 pkt.) i Rydułtowy (32 pkt.).
Autorzy raportu wskazują, że na portalu internetowym gminy Racibórz dostępna jest zakładka "Invest in Raciborz", gdzie potencjalni przedsiębiorcy i inwestorzy mogą znaleźć specjalny przewodnik po urzędzie oraz osobną zakładkę dla przedsiębiorcy w języku angielskim. – Dzięki temu zainteresowani mogą mieć spersonalizowane doświadczenie z poziomu strony internetowej, poznać gminę na tyle, ile tego potrzebują. Specjalna zakładka napisana w języku angielskim może pomóc w nawiązaniu relacji i współpracy z międzynarodowymi firmami. Duża różnorodność dostępnych informacji i materiałów dla przedsiębiorców, takich jak aktualności gospodarcze, wsparcie dla inwestorów, dlaczego warto tu inwestować, oferta lokalizacyjna, zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej mogą stanowić znaczące wsparcie dla potencjalnych przedsiębiorców w tej gminie i podkreślić jej atrakcyjność. W przekonaniu inwestora o wartości i atrakcyjności gminy może pomóc również filmik promocyjny w zakładce „Dlaczego warto…”, który jest profesjonalnie przygotowany i wzbogacony o informacje oraz argumenty znajdujące się na stronie w artykule poniżej filmiku. Świadczy to o proaktywnym podejściu gminy do dbania o swój dobry wizerunek, do czego mogą przyczynić się inwestorzy wpływający na jej rozwój – tłumaczą autorzy.
fot. arch. red.
oprac. /kp/