Od 5 października przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Do tej pory w całym kraju przedsiębiorcy złożyli ponad tysiąc wniosków: najwięcej z województwa dolnośląskiego (612), opolskiego (488), a następnie śląskiego (59) i lubuskiego (7). Najwyższa wnioskowana kwota to 2,8 mln zł, a najniższa to 1,2 tys. zł.
– ZUS już od 11 października rozpoczął wypłatę pierwszych świadczeń. Do instytucji złożono dotychczas (stan na 21 listopada) 1166 wniosków na kwotę 130,6 mln zł. Wypłacono już ponad 98 mln zł, a w poniedziałek trafią kolejne przelewy na sumę przekraczającą 2,5 mln zł. Tak więc od 11 października do 25 listopada ZUS wypłaci 100,5 mln zł – mówi Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.
Obsługiwane przez ZUS świadczenie interwencyjne przeznaczone jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na 16 września 2024 r. Adresatami wsparcia są zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w tym wspólnicy spółek cywilnych, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne niebędące osobą prawną (której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną). – Przedsiębiorca otrzyma świadczenie, jeśli bezpośrednio w wyniku powodzi poniósł szkodę (utrata, uszkodzenie lub zniszczenie składników materialnych przedsiębiorstwa) uniemożliwiającą dalsze prowadzenie działalności, zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego oraz zobowiąże się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r. – wyjaśnia rzeczniczka.
Zwrot świadczenia interwencyjnego będzie konieczny, jeżeli: przedsiębiorca w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestanie prowadzić działalność gospodarczą lub zawiesi jej prowadzenie; przynajmniej jedno z oświadczeń we wniosku było niezgodne ze stanem faktycznym; wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania szkody wraz z dokumentacją; nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę prowadzoną przez ZUS.
– Do 16 marca 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie interwencyjne. Można je złożyć elektronicznie, poprzez profil eZUS, dołączając wniosek jako pismo ogólne (POG) lub papierowo. Szczegółowe informacje na temat świadczenia interwencyjnego oraz jak wypełnić wniosek i jakie dokumenty należy przedłożyć znajdują się na naszej stronie internetowej – dodaje rzeczniczka.
Poza świadczeniem interwencyjnym ZUS oferuje także inne formy wsparcia. Zakład realizuje wnioski w związku z wprowadzeniem stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego. Najwięcej takich wniosków dotyczy nowego terminu płatności – 1451, rozłożenia na raty należności z tytułu składek – 21 i zmiany warunków umowy o rozłożenie na raty należności z tytułu składek – 20.
fot. arch. red.
oprac. /kp/