
Rybnik stworzy trójwymiarową mapę miasta. W ramach mapowania specjalny pojazd przez dwa tygodnie będzie skanował ulice, tworząc cyfrowy model Rybnika. System ten, zintegrowany z istniejącymi narzędziami wykorzystywanymi w urzędzie miasta, umożliwi optymalizację działań i usprawnienie zarządzania przestrzenią miejską. Współpraca z firmą Smart Factor by Cyclomedia zaowocuje szczegółową bazą danych, która ułatwi planowanie inwestycji i ograniczy konieczność przeprowadzania czasochłonnych wizji lokalnych. Zawierać ona będzie informacje o stanie dróg, organizacji i oraz przestrzeni miejskiej. – Stawiamy na innowacyjne rozwiązania i nowoczesne zarządzanie przestrzenią miejską. Ten projekt znacząco wpłynie na usprawnienie funkcjonowania miasta, umożliwiając optymalne administrowanie i wykorzystywanie jego infrastruktury, ale docelowo przełoży się też na podniesienie komfortu życia rybniczan – przekonuje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Pojazdy firmy Smart Factor by Cyclomedia przeprowadzają szczegółowe skanowanie ulic, rejestrując dane o stanie nawierzchni, oznakowaniu, miejscach parkingowych, reklamach zewnętrznych oraz kondycji obiektów inżynieryjnych jak mosty i wiadukty. Zebrane informacje będą gromadzone w chmurowym systemie zarządzania SmartGEM, co umożliwi urzędnikom miejskim podejmowanie decyzji na podstawie aktualnych danych.
Wbrew pozorom to nie to samo, co powszechnie znane narzędzie Google Street View. – Zdjęcia na potrzeby przygotowywanej dla Rybnika zostaną wykonane w rozdzielczości umożliwiającej odczytanie z odległości 15 m napisów z czcionki o wysokości 5 cm. Ok. 600 km rybnickich dróg zostanie sfotografowane w określonym czasie. Dzięki temu będziemy mieli aktualny obraz dla wszystkich ulic. Z kolei odległość między wykonaniem kolejnych zdjęć nie przekroczy 5 m. Ponadto każde zdjęcie będzie musiało być skojarzone ze współrzędnymi geograficznymi z dokładnością do 10 cm. Drogi zostaną też zeskanowane w trzech wymiarach, co pozwoli utworzyć tzw. chmury punktów. Dzięki nim uzyskamy dokładne odwzorowanie nie tylko ulic i pasa drogowego, ale także wszystkich zeskanowanych obiektów z dokładnością do 2 cm – tłumaczy Ewelina Włoch, naczelnik Wydziału Cyfryzacji i Nowych Technologii UM.
Zaawansowany algorytm automatycznie zidentyfikuje kluczowe elementy miejskiej infrastruktury, takie jak znaki drogowe, oznakowanie poziome, słupy, sygnalizatory, skrzynki techniczne, a także obiekty reklamowe. Każdy wykryty obiekt zostanie oznaczony, a po kliknięciu na niego wyświetlą się szczegółowe informacje. W przeciwieństwie do Street View system ten oferuje interaktywną i szczegółową analizę przestrzeni. Dzięki temu czasochłonne prace terenowe zostaną znacznie usprawnione. – Projekt jest elementem długofalowej strategii, która stawia na nowoczesne technologie wspierające rozwój miasta. Dzięki pozyskanym danym i nowym narzędziom mieszkańcy mogą spodziewać się sprawniejszych działań administracji, lepiej zaplanowanych inwestycji oraz poprawy estetyki otaczającej ich przestrzeni – przekonuje rybnicki magistrat.
fot. M. Koczy/UM Racibórz
oprac. /kp/