• +48 502 21 31 22

Oszuści podszywają się pod ZUS, aby wyłudzić dane i pieniądze

W ostatnich tygodniach wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości lub podejmując kontakt telefoniczny.

Oszuści podszywają się pod ZUS, aby wyłudzić dane i pieniądze

Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje do klientów o ostrożność w związku z nasileniem prób wyłudzeń danych i pieniędzy przez osoby podszywające się pod jego pracowników. ZUS przypomina, że oszustwa są ścigane z urzędu, a wyłudzenie pieniędzy może skutkować karą od 6 miesięcy do 8 lat więzienia.

– W ostatnich tygodniach wyraźnie wzrosła liczba oszustów, którzy podszywają się pod pracowników ZUS, przesyłając fałszywe wiadomości (przez e-mail, SMS-y czy komunikatory internetowe, tj. Messenger czy WhatsApp) lub podejmując kontakt telefoniczny. Celem takich działań jest wyłudzenie danych osobowych, informacji o rachunkach bankowych bądź skłonienie do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników – ostrzeha Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie śląskim.

Oszuści wykorzystują coraz bardziej zaawansowane techniki socjotechniczne, często kierując swoje działania do osób starszych. Dlatego ZUS współpracuje z Policją i instytucjami zwalczającymi cyberprzestępczość, jednocześnie przypominając klientom, by zachowali czujność.

ZUS przypomina, że nigdy prosi o dane osobowe przez e-mail, SMS lub komunikatory, nie wysyła linków do logowania czy weryfikacji danych, nie przesyła umów ani formularzy wpłat na konta inwestycyjne ani nie nakłania do przelewów bankowych. W przypadku wątpliwości ZUS zachęca do kontaktu z infolinią pod numerem 22 560 16 00 czynną od poniedziałku do piątku w godz. 7:00–18:00. ‒ Naszym klientom przypominamy: zanim zrobicie cokolwiek, najpierw skontaktujcie się z nami telefonicznie lub osobiście w placówce. Pośpiech jest w tym przypadku złym doradcą, a przestępcy umiejętnie wywierają presję, bo wiedzą, że jeśli klient najpierw zadzwoni do nas, to oszustwo się nie powiedzie – dodaje rzeczniczka.

Najczęstsze sposoby działania oszustów to:
1. Wizyty domowe. Przestępcy podający się za pracowników ZUS odwiedzają domy klientów, oferując pomoc przy wypełnianiu dokumentów np. dotyczących emerytury czy bonu turystycznego. Tymczasem pracownicy ZUS odwiedzają klientów tylko w wyjątkowych, zapowiedzianych przypadkach – jak kontrola zwolnienia lekarskiego czy działalności gospodarczej.
2. Fałszywe wiadomości elektroniczne. Klienci otrzymują e-maile z pozornie wiarygodnym nadawcą zawierające rzekome pliki logowania lub informacje o zmianach na profilu PUE. W niektórych przypadkach przestępcy oferują zwiększenie emerytury w zamian za przelew na podstawie fikcyjnej umowy.
3. Telefoniczne próby wyłudzenia danych. Podszywając się pod ZUS, oszuści proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. Często rozmowy dotyczą instytucji finansowych, z których korzystają klienci. W rzeczywistości konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na PUE/eZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.
4. Fałszywe konta w mediach społecznościowych. Powstają fałszywe reklamy oraz fikcyjne konta ZUS, które oferują rzekome inwestycje i zyski emerytalne. Oszuści twierdzą, że wystarczy zainwestować już 500 zł, żeby uzyskać dodatkowe pieniądze. To próby wyłudzenia danych lub pieniędzy – ZUS nie prowadzi takich działań.

Co zrobić w przypadku otrzymania podejrzanej wiadomość? – Nie podawajmy nikomu poufnych informacji, zwłaszcza po otrzymaniu podejrzanych wiadomości (komunikator, e-mail czy SMS) zawierających prośbę o udostępnienie danych. Nie klikajmy też w podejrzane linki – ani e-mailowe, ani przesyłane w wiadomościach SMS lub komunikatorach. I jeszcze jedna ważna sprawa – uwaga na załączniki, nie pobierajmy ich, jeśli nadawca wzbudza nasze wątpliwości, podejrzenia, nie znamy go – radzi Beata Kopczyńska.

W razie wątpliwości co do tożsamości osoby, która podaje się za pracownika ZUS, należy skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub zadzwonić do Centrum Kontaktu Klientów pod numer 22 560 16 00.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka