Na początku musimy sprawdzić, czy wszystkie elementy łączące akumulator z resztą urządzeń są w dobrym stanie. Należy sprawdzić, czy na stykach nie ma śladów korozji, a klemy na akumulatorze nie mogą być luźne, ponieważ nie zapewnią nam wydajnego przepływu prądu. Połączenia te sprawdzamy podczas każdego przeglądu samochodu czy to zimą czy wiosną. Jeśli klemy lub bieguny akumulatora są skorodowane, powinny zostać oczyszczone ze rdzy np. drucianą szczotką. To na pewno zwiększy wydajność baterii, a tym samym ułatwi rozruch samochodu po dłuższym postoju w niskiej temperaturze.
Jeśli akumulator jest brudny lub wilgotny, może on tracić energię, którą powinien magazynować. Warto wtedy go wyczyścić i osuszyć. W zimie bardzo ważne jest, aby bateria była sprawna i tym samym nie rozładowywała się zbyt szybko, czemu sprzyjają niskie temperatury. Uciekający prąd może być też przyczyną utrudnień w ładowaniu.
Jeśli nie posiadamy akumulatora bezobsługowego należy sprawdzać poziom, a także stan płynu w baterii. Należy otworzyć każdą celę i sprawdzić, czy nie jest sucha lub wypełniona niedostatecznie i uzupełnić wodą destylowaną. W przeciwnym razie ogniwo będzie bezużyteczne lub jego skuteczność działania będzie znacznie ograniczona. Akumulator niewymagający naszej uwagi tzw. bezobsługowy będzie szczelnie zamknięty, bez możliwości zajrzenia do środka. To właśnie tego typu akumulatory dostępne są dzisiaj na rynku, wypierają one powoli stare, klasyczne (obsługowe) baterie.
Jeżeli twój akumulator naprawdę padł, w profesjonalnym warsztacie można podłączyć go pod urządzenie, które sprawdzi działanie pod obciążeniem. Zdarza się, że wystarczy usunąć usterkę instalacji, dolać wody do baterii lub ją doładować i korzystać z niej jeszcze rok lub dwa.
Czasem akumulator trzeba podładować. Podłączając baterię do prostownika pamiętajmy, aby zawsze jako pierwszy podłączyć biegun uziemiający, czyli „minus”, następnie biegun „plus”, czyli moc, odłączamy, najpierw moc, a potem masę.
O akumulator warto zadbać, szczególnie w zimie, kiedy jest on najbardziej narażony na uszkodzenie z powodu temperatury i kiedy włączamy szczególnie dużo odbiorników prądu (światła, wycieraczki, radio czy ogrzewanie tylnej szyby).