Z każdym słonecznym dniem zmienia się i pięknieje zielony skwer nad Drogową Trasą Średnicową w Gliwicach. Nasadzono tam niemal 61 tys. roślin różnych gatunków, które dobrze czują się w miejskim mikroklimacie, a harmonijne rosnąc i kwitnąc, są całoroczną ozdobą skweru. O to dba m.in. inteligentny system nawadniający, dostosowujący cykl podlewania do aktualnych warunków pogodowych. Jego istotą jest podaż odpowiedniej ilości wody do roślin w sposób powolny, ale równomierny. Potrzebne dane pozyskuje ze stacji meteo.
Zieloną oazę nad DTŚ tworzy dziś 127 drzew, blisko 2,4 tys. krzewów, prawie 26 tys. bylin i 32 tys. roślin cebulowych oraz 220 pnączy. Znajdują się wśród nich m.in. klony tatarskie, ambrowce amerykańskie, brzozy pożyteczne, platany i graby, jabłonie, klony, lipy czy wiśnie różowe w dwóch odmianach. Drzewa posadzono w specjalnie przygotowanym podłożu – mieszance mineralno-organicznej, pod którą rozłożono m.in. maty antykorzenne zapobiegające uszkodzeniu drenażu i stropu tunelu DTŚ.
– Wśród niezmienionego układu alejek można dostrzec liczne miejsca wypoczynku – różnego rodzaju ławki, siedziska i leżaki. Otaczające je barwne kompozycje krzewów róż, hortensji, tawuł, berberysów czy lawend pozwolą latem wyciszyć się i zapomnieć o odgłosach miasta. Wzrok spacerujących przykuwają obecnie karminowe kobierce tulipanów. Równie efektownie będą prezentować się ozdobne, wielobarwne rabaty z traw i bylin, wśród których znajdziemy m.in. miskanty, trzcinniki, liliowce, żurawki i maki. Za moment feerią kolorów zachwycać będzie również łąka kwietna z pożytecznymi dla owadów kwiatami, takimi jak chabry, rumianki czy dziurawce – zapowiada gliwicki magistrat.
Całość zielonej przestrzeni skweru dopełnia ważny dla gliwiczan wątek historyczny. Wyznaczający ślad DTŚ dawny Kanał Kłodnicki upamiętniają specjalne tablice zawierające informacje, zdjęcia oraz przebieg trasy kanału i instalacja przestrzenna z kamieni pochodzących z dawnej śluzy Kanału Kłodnickiego. Nie brakuje też stojaków na rowery, zamontowanych z myślą o rowerzystach.
Inwestycja, zrealizowana przez Miasto Gliwice w drugiej połowie 2021 r., kosztowała niemal 3,9 mln zł.
fot.