• +48 502 21 31 22

Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen?

Dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy – niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% pytanych. Poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent.

Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen?

Prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków dotkliwie odczuwa wzrosty cen. Najbardziej dotyczy to żywności. Pokazuje to najnowsze badanie Payback Opinion Poll.

Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa 87% badanych. Na drugim miejscu jest paliwo, które wskazało 71% respondentów, a trzecie zajmują koszty mediów, na które wskazało 45% ankietowanych.

Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. Najczęściej oszczędzają na rozrywce, czyli wyjściach do kina czy restauracji, o czym poinformowało 45% badanych. Polacy starają się też oszczędzać na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie, np. rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower – tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31%.

Dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy – w badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% pytanych. Poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent.

Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej strony kryterium ceny zdaniem 72% ankietowanych jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów. Jednak decydując się na konkretne produkty czy usługi dla 46% pytanych na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28% ankietowanych.

Najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych – tak zadeklarowało 59% badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. Z kolei 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy. Z kolei 16% rzadziej chodzi na zakupy.

Badanie wykazało też, że 54% Polaków zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85% ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.

fot. pexels.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka