Prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków dotkliwie odczuwa wzrosty cen. Najbardziej dotyczy to żywności. Pokazuje to najnowsze badanie Payback Opinion Poll.
Galopujące ceny masła, pieczywa, warzyw i innych produktów spożywczych dotkliwie odczuwa 87% badanych. Na drugim miejscu jest paliwo, które wskazało 71% respondentów, a trzecie zajmują koszty mediów, na które wskazało 45% ankietowanych.
Rosnąca inflacja jest powodem, dla którego konsumenci staranniej planują swoje budżety i poszukują oszczędności. Najczęściej oszczędzają na rozrywce, czyli wyjściach do kina czy restauracji, o czym poinformowało 45% badanych. Polacy starają się też oszczędzać na zakupach spożywczych oraz paliwie i transporcie, np. rezygnując z częstych podróży autem, a przesiadając się na rower – tak zadeklarowało odpowiednio po 36% ankietowanych. Kolejną kategorią zakupową jest odzież i obuwie, którą wskazał co trzeci respondent oraz użytkowanie mieszkania – na ograniczenie zużycia energii czy wody decyduje się 31%.
Dalszego wzrostu inflacji obawiają się niemal wszyscy – w badaniu niepokój o kolejne podwyżki wyraziło aż 95% pytanych. Poduszkę finansową posiada jedynie co trzeci respondent.
Podczas zakupów w supermarkecie, osiedlowym sklepiku czy centrum handlowym 83% respondentów częściej niż przed wzrostem inflacji kieruje się ceną produktów. Z drugiej strony kryterium ceny zdaniem 72% ankietowanych jest ważnym, ale nie najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze danych produktów żywnościowych czy innych artykułów. Jednak decydując się na konkretne produkty czy usługi dla 46% pytanych na dalszy plan schodzi ich marka, a także kwestie związane z ekologią lub lokalizacją sklepu, co zadeklarowało po 28% ankietowanych.
Najczęściej stosowana strategia nie zawsze oznacza skromniejsze zakupy, ale poszukiwanie promocji cenowych – tak zadeklarowało 59% badanych. Mniejszy koszyk zakupowy zajął w tym przypadku drugie miejsce – 44% badanych stara się kupować mniej. Z kolei 42% ankietowanych szuka tańszych zamienników wybranych produktów, a 28% respondentów kupuje tylko niezbędne rzeczy, rezygnując przy tym z wydatków na przyjemności czy wyjazdy. Z kolei 16% rzadziej chodzi na zakupy.
Badanie wykazało też, że 54% Polaków zauważa konkretne działania marek, które mają na celu wsparcie klientów w czasach rosnących cen, a 85% ankietowanych spośród tej grupy korzysta z tego typu akcji.
fot. pexels.com
oprac. /kp/