68% Polaków chętnie inwestuje w siebie, natomiast co piąty przyznaje, że tego nie robi.
Jak wynika z raportu platformy edukacyjnej Tutore Poland "Czy inwestujemy w siebie?", w grupie osób w wieku 20-24 lat inwestuje w siebie 82% ankietowanych, w grupie 25-34 lat 74%, w wieku 35-44 lat 68%, a w grupie 45-55 lat – 56%. Na samorozwój decyduje się 78% osób z wykształceniem wyższym, 68% ze średnim i 58% z podstawowym. Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, to 72% osób pochodzących z miast do 100 tys. mieszkańców oraz ten sam odsetek pytanych z miast 100-500 tys. deklaruje inwestowanie w siebie. Tej samej odpowiedzi udzieliło 69% badanych z miast powyżej 500 tys. mieszkańców oraz 63% mieszkańców wsi.
63% badanych inwestuje poprzez uczenie się nowych rzeczy, 54% dba o rozwijanie swoich pasji, 41% uprawia sport, 12% bierze udział w zajęciach językowych, a 17% udzieliło odpowiedzi "żadne z powyższych". 49% Polaków inwestuje w swoją edukację, przy czym są to najczęściej osoby w wieku 20-24 lata (71%), osoby z wyższym wykształceniem (65%) i zamieszkujące miasta powyżej 500 tys. (66%). Najważniejszym czynnikiem motywującym jest dla nich chęć samorozwoju – odpowiedziało tak 56% pytanych. Natomiast 31% czyni to z powodu pragnienia zmiany pracy, a 29% lubi sam proces kształcenia. Spośród osób inwestujących w swoją edukację 83% deklaruje kwotę do 500 zł miesięcznie, 13% w przedziale 500-1000 zł, a 3% powyżej 1000 zł.
Wybierając zajęcia dodatkowe, 56% ankietowanych preferuje naukę języka obcego, 33% programowanie, grafikę komputerową lub zajęcia sportowe, 20% grę na gitarze, a 15% rysunek. Na pytanie o preferowany język obcy 60% wskazało na angielski, 32% na hiszpański, 20% niemiecki, 18% francuski, 8% na jeden z języków skandynawskich, a 7% na chiński. – Globalizacja spowodowała, że znajomość przynajmniej jednego języka obcego stała się koniecznością, a umiejętność porozumiewania się w więcej niż jednym języku obcym to atut pomagający odnaleźć się na rynku pracy – skomentował Marcin Grzelak, prezes zarządu Tutore Poland.
Polacy dbają nie tylko o swój rozwój, ale także inwestują w kształcenie swoich dzieci – deklaruje tak 86% badanych rodziców. Wśród zajęć dodatkowych dla dzieci największą popularnością cieszą się języki obce – wskazało na nie 68% rodziców. 46% respondentów chciałoby zapisać swoje dziecko na lekcje programowania, 40% na zajęcia z grafiki komputerowej, 32% na matematykę, 26% na zajęcia z tworzenia gier, 24% na lekcje rysowania, a 14% zajęcia ze śpiewu. – Od kilkunastu lat możemy obserwować boom technologiczny, który zmienił dotychczasowy model nauczania. Na znaczeniu zyskują kompetencje, które, choć nie są nowe, to obecnie dotyczą coraz młodszych pokoleń. Chodzi o umiejętności związane z grafiką i designem, programowaniem czy tworzeniem gier – ocenił Marcin Grzelak. W grupie tej 61% inwestuje do 500 zł miesięcznie, 28% wydaje na ten cel 500-1000 zł miesięcznie, a 10% powyżej 1000 zł miesięcznie.
fot. freepik.com
oprac. /kp/