Naczelnicy urzędów skarbowych będą mogli telefonicznie lub za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego przekazywać podatnikom dane skarbowe, których uzyskanie obecnie wymaga wizyty w urzędzie. Ministerstwo Finansów uważa, że rozwój usług świadczonych przez Krajową Administrację Skarbową uzasadnia zmianę sposobu obsługi z bezpośredniej na zdalną. Osobista wizyta w urzędzie nie zawsze jest możliwa, a komunikacja pisemna znacznie wydłuża czas obsługi.
Projekt rozporządzenia nowelizującego rozporządzenie w sprawie zadań KAS, które mogą być wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych na obszarze całego kraju lub jego części, niezależnie od terytorialnego zasięgu ich działania, został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. – Projektowane rozporządzenie stanowi realizację przez Ministra Finansów delegacji ustawowej poprzez umożliwienie naczelnikom urzędów skarbowych przekazywania, telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym, danych, w tym objętych tajemnicą skarbową, które to dane naczelnicy urzędów skarbowych mogą obecnie udostępniać jedynie w lokalu urzędu skarbowego w ramach prawa strony do wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń – podał resort.
MF stwierdziło, że rozwój usług świadczonych przez KAS, w dużej mierze również elektronicznych, uzasadnia zmianę sposobu obsługi z bezpośredniej na zdalną, elektroniczną, zautomatyzowaną i odmiejscowioną. Wskazało, że obecnie funkcjonująca infolinia podatkowo-celna zapewnia wszystkim zainteresowanym dostęp do ogólnej informacji na temat podatków i ceł, i że informację tę można uzyskać przez telefon, czat lub e-mail. Jednak uzyskanie informacji o indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej konkretnego podatnika lub płatnika wymaga kontaktu z pracownikiem urzędu skarbowego, który prowadzi daną sprawę, najczęściej w postaci wizyty osobistej w urzędzie lub wymiany pism. – Jak pokazały doświadczenia pandemii koronawirusa SARS-CoV-2, osobista wizyta w urzędzie nie zawsze jest możliwa, a komunikacja pisemna znacznie wydłuża czas obsługi i jest mniej efektywna w odniesieniu do przekazywania podatnikom prostych informacji wynikających z prowadzonych wobec podatnika spraw – tłumaczy.
Jak podkreśla resort, wcześniej administracja nie dysponowała możliwościami wiarygodnego uwierzytelnienie osoby kontaktującej się z organami KAS telefonicznie lub środkami komunikacji elektronicznej. Obecnie taką identyfikację i uwierzytelnienie umożliwiają nowe narzędzia wdrażane w KAS. To zaś pozwoli podatnikowi na odmiejscowienie możliwości uzyskiwania informacji od służb skarbowych. – Podatnicy i płatnicy oraz ich pełnomocnicy będą mogli uzyskać ogólne informacje wynikające z ich spraw (np. stanie rozrachunków z urzędem skarbowym), jak również o konkretnej prowadzonej sprawie (np. etapie prowadzonej sprawy, wpływie pisma, planowanym terminie zakończenia sprawy itp.), z wyłączeniem informacji, których możliwość udzielenia jest ograniczona przepisami prawa, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym – zapowiada.
Rozporządzenie wejdzie w życie 15 czerwca 2023 r. Tego dnia ma nastąpić uruchomienie w e-Urzędzie Skarbowym funkcjonalności polegającej na wnioskowaniu przez użytkowników konta w e-Urzędzie Skarbowym o udostępnienie informacji objętych tajemnicą skarbową za pomocą usługi online (livechat) oraz telefonu.
fot. freepik.com
oprac. /kp/