• +48 502 21 31 22

Koleje Śląskie inwestują w tabor. 127,5 mln zł na nowe pociągi

Umowa dotyczy zakupu trzech nowych pociągów – czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Koleje Śląskie inwestują w tabor. 127,5 mln zł na nowe pociągi

W siedzibie Kolei Śląskich podpisano umowę na dostawę nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych na kwotę blisko 127,5 mln zł. W podpisaniu umowy z wykonawcą uczestniczyli marszałek Jakub Chełstowski, przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego prof. Marek Gzik, radni sejmiku Renata Caban i Marek Bieniek oraz prezes Kolei Śląskich Patryk Świrski. Obecny był także Zbigniew Konieczek, prezes firmy Newag S.A.

– Rozwój transportu kolejowego w województwie śląskim jest naszym priorytetem i cieszę się, że stawiamy kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji. W tym roku dofinansowanie dla Kolei Śląskich to blisko 370 mln zł, a ten kontrakt opiewający na 127,5 mln zł pozwoli zakupić nowy tabor i wzmocnić konkurencyjność i jakość świadczonych przez przewoźnika usług. To środki pochodzące z budżetu województwa i ważny krok w stronę rozwoju transportu kolejowego. Przygotowujemy także duży projekt z udziałem środków unijnych i zakup kolejnych składów, które pozwolą zapewnić mieszkańcom i turystom jeszcze lepsza ofertę na lata – przekazał Jakub Chełstowski.

Umowa dotyczy zakupu trzech nowych pociągów – czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (opcjonalnie ich liczba może wzrosnąć do pięciu), które mają być dostarczone do regionalnego przewoźnika w 2025 r., oraz świadczenia usług serwisowych, dostawy pakietu naprawczego, przeprowadzenie szkoleń. Składy będą mogły poruszać się z prędkością 160 km/h i znajdzie się w nich 186 miejsc siedzących. Wartość umowy to ok. 127,5 mln zł, a większość środków pochodzi z budżetu województwa.

– Zakup i systematyczna wymiana taboru Kolei Śląskich przyczynią się do podniesienia jakości, bezpieczeństwa i komfortu podróży. Chcemy się rozwijać i w perspektywie najbliższych lat nie tylko inwestować w nowoczesny i funkcjonalny tabor, ale także rozbudować infrastrukturę i siatkę połączeń, by mieszkańcy województwa śląskiego mieli coraz lepszą ofertę ze strony regionalnego przewoźnika – podkreślił prof. Marek Gzik.

Zwiększenie dostępności taboru pozwoli na rozwój siatki połączeń oraz płynną wymianę pojazdów EN57 AKŚ, których czas eksploatacji powoli się kończy. Dzięki nowym zakupom będzie możliwe lepsze przygotowanie oferty przewozowej i optymalne dostosowanie wielkości składu do zapotrzebowania podróżnych. – To historyczna chwila dla Kolei Śląskich, ostatnie dostawy taboru zrealizowaliśmy w 2020 r., a nasze potrzeby w tym zakresie ciągle rosną. Nowy tabor to gwarancja lepszej jakości usług. Jesteśmy po to, by dostosować tę ofertę do potrzeb mieszkańców i odwiedzających region. To będą nowoczesne, funkcjonalne składy – powiedział Patryk Świrski.

To dopiero początek inwestycji w tym zakresie. Na lata 2024 i 2025 planowane jest dokapitalizowanie spółki Koleje Śląskie z przeznaczeniem na zakup taboru kolejowego: w 2024 r. – 20 mln zł, a w 2025 r. – 70 mln zł. Zakup taboru ma być istotnym przedsięwzięciem realizowanym w ramach nowej perspektywy unijnego finansowania.

fot. Andrzej Grygiel/UMWS
oprac. /kp/

Galeria zdjęć

111_koleje_slaskie_(2).jpg
167_koleje_slaskie_(1).jpg
374_koleje_slaskie_(3).jpg
403_koleje_slaskie_(4).jpg
653_koleje_slaskie_(5).jpg
242_koleje_slaskie_(6).jpg
188_koleje_slaskie_(7).jpg
147_koleje_slaskie_(8).jpg
903_koleje_slaskie_(9).jpg
570_koleje_slaskie_(10).jpg
923_koleje_slaskie_(11).jpg

Podobne artykuły

Wyszukiwarka