• +48 502 21 31 22

Regulacje prawa podatkowego powinny być traktowane ze szczególną uwagą

Zmiany w przepisach często są tworzone bez odpowiednich konsultacji z przedstawicielami pracodawców i przedsiębiorców, przez co stają się nadmiernym obciążeniem.

Regulacje prawa podatkowego powinny być traktowane ze szczególną uwagą

Zryczałtowana składka zdrowotna dla przedsiębiorców, reforma systemu przedawnienia zobowiązań podatkowych czy zmiana wadliwych interpretacji przepisów – to niektóre z postulatów dla nowego rządu, które opracowała Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

Organizacja podkreśla, że każdym roku uchwalane są dziesiątki nowych ustaw oraz wydawane lub zmieniane są setki rozporządzeń. Tworzone są one bez analizy, często bez odpowiednich konsultacji z przedstawicielami pracodawców i przedsiębiorców, przez co stają się nadmiernym obciążeniem. – Biznes oczekuje rozwiązań, które zapewnią elementarny poziom bezpieczeństwa niezbędnego do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Postulujemy wprowadzenie obowiązku monitorowania przez rząd skutków zmian prawnych wpływających na działalność gospodarczą. Elementem przeglądu powinien być także raport z przeprowadzonych konsultacji społecznych, z wyszczególnieniem i uzasadnieniem sytuacji, kiedy skrócono 30-dniowy termin konsultacji społecznych. Raport z tego przeglądu powinien być publikowany, ogólnodostępny i prezentowany przez rząd w Sejmie, Senacie i Radzie Dialogu Społecznego. Wnioski płynące z dokonanego przeglądu powinny być uwzględniane przy tworzeniu programu prac legislacyjnych rządu w kolejnym roku oraz być podstawą do zmniejszenia barier w prowadzeniu działalności gospodarczej – wskazuje Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan.

Zdaniem ekspertów ze szczególną uwagą należy traktować regulacje prawa podatkowego ze względu na ogromną wrażliwość przedsiębiorstw na jego zmiany. Aby w przyszłości uniknąć niewłaściwie procedowanych ustaw podatkowych i zapewnić podatnikom należytą ochronę ich interesów, Lewiatan proponuje wprowadzenie konieczności konsultowania z zainteresowanymi podmiotami wszystkich projektów aktów prawa podatkowego z zachowaniem ustawowego 30-dniowego terminu na przedstawienie uwag oraz obowiązkowy co najmniej 6-miesięczny okres vacatio legis dla uchwalanych przepisów podatkowych. Mechanizm ten powinien warunkować, że ustawy ingerujące w prowadzenie działalności gospodarczej, które nakładają na przedsiębiorców nowe obowiązki, podatki, opłaty, bądź w inny sposób pogarszają warunki ich funkcjonowania, aby mogły wejść w życie w roku następującym po roku ich ogłoszenia, powinny zostać ogłoszone w Dzienniku Ustaw do 30 czerwca danego roku. Jeżeli ustawa zostanie ogłoszona w okresie po 30 czerwca danego roku i przed zakończeniem tego roku, do okresu vacatio legis wliczany będzie kolejny pełny rok kalendarzowy. – Taki mechanizm pozwoli dyscyplinować rząd oraz parlament w planowaniu procesu legislacyjnego tak, aby zakończyć go przed 30 czerwca danego roku. Zapewniając podatnikom minimum 6-miesięczny okres na przygotowanie się do zmian. Ponadto należy stworzyć mechanizm oceny istniejących regulacji podatkowych jako obligatoryjny element podatkowego procesu legislacyjnego, szczególnie istotny w przypadku zmiany obowiązujących rozwiązań. Mechanizm ten powinien mieć charakter instytucjonalny. Postulujemy powołanie Rady Eksperckiej, której zadaniem byłby stały monitoring tego, w jaki sposób prawo podatkowe jest wprowadzane i stosowane – dodaje Przemysław Pruszyński.

Wśród 24 postulatów podatkowych Lewiatana znalazły się: zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej poprzez uporządkowanie procesu legislacyjnego, poprawę jakości, stabilności i czytelności stanowionego prawa oraz wydłużenie vacatio legis ustaw podatkowych, reforma systemu przedawnienia zobowiązań podatkowych, uporządkowanie systemu zwolnień z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej, wprowadzenie zryczałtowanej składki zdrowotnej dla przedsiębiorców, korekta przepisów o podatku u źródła (withholding tax – wht), korekta przepisów o raportowaniu schematów podatkowych, korekta przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych, zmiany w zakresie limitu kosztów finansowania dłużnego (podatkowa EBIDTA), wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych związanych ze stosowaniem ulg proinnowacyjnych, uchylenie podatku minimalnego CIT, przywrócenie możliwości amortyzowania nieruchomości mieszkalnych, zmiana interpretacji przepisów o podatku od przychodów z budynków, wyeliminowanie niejasności związanych z interpretacja przepisów o podatku od nieruchomości w kontekście urządzeń technicznych, wydanie zaktualizowanych objaśnień podatkowych w sprawie opodatkowania nieruchomości komercyjnych, korekta przepisów o estońskim CIT, korekta przepisów odnoszących się do opodatkowania VAT w ramach nowego systemu kaucyjnego, uproszczenie przepisów o grupach VAT, doprecyzowanie kwestii opodatkowania fundacji rodzinnej, wznowienie prac nad ustawą o firmach inwestujących w najem nieruchomości (tzw. REIT), zapewnienie bezpieczeństwa stosowania systemu STIR, wyłączenie sprzedaży paliwa spod podatku od sprzedaży detalicznej, zwolnienie z akcyzy pojazdów przeznaczonych do celów badawczo–rozwojowych, zmiana interpretacji przepisów dotyczących poboru opłaty za reklamę piwa czy utrzymanie tzw. mapy akcyzowej.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka