1/3 firm w Polsce uważa, że kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez inflację. To mniej niż kwartał wcześniej i rok temu. Najbardziej zagrożona rosnącymi cenami czuje się branża HoReCa, a najmniej transportowa.
Barometr EFL na pierwszy kwartał 2024 r. pokazał, że zdaniem 33% firm kondycja ich biznesu w najbliższych miesiącach pogorszy się przez inflację. Jest to o 11 p.p. mniej niż kwartał wcześniej i 14 p.p. mniej niż roku temu. Rzadziej swoje obawy wyrażają średni przedsiębiorcy (20%) niż mikro i małe firmy (po 37%). Najbardziej zagrożona inflacją czuje się branża HoReCa, choć i tutaj obawy słabną. W czwartym kwartale miało je 62% pytanych, teraz odsetek ten wynosi 48%. Z kolei najmniej rosnących cen obawiają się przedsiębiorstwa transportowe (20%).
– W ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z coraz niższym poziomem inflacji. Ubiegły rok zakończyliśmy wynikiem na poziomie 6,2% w ujęciu rocznym. Przypomnijmy, że 2023 r. zaczęliśmy z ponad 17% wzrostem cen. Jeśli weźmiemy pod uwagę inflację średnioroczną, to również zobaczymy, że przedsiębiorcy mają podstawy do bardziej optymistycznych ocen przyszłości – komentuje Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL. Przywołał on dane GUS, z których wynika, że w 2023 r. ceny wzrosły średnio o 11,4% w ujęciu rocznym, a rok wcześniej średnioroczna inflacja wyniosła 14,4%. – Był to pierwszy spadek tego wskaźnika od 2018 r. Dlatego większość branż liczy, że najbliższe miesiące będą dla nich zdecydowanie lepsze i "tańsze". W mniejszym stopniu ten optymizm podzielają restauratorzy i hotelarze, choć biorąc pod uwagę, że główną rolę odgrywają rosnące ceny żywności, nie ma się co im dziwić – dodaje ekspert.
Według Barometru EFL sektor MŚP jest coraz bardziej oswojony ze skutkami wojny w Ukrainie. Według 7% ankietowanych w związku z wojną kondycja ich firmy w ciągu najbliższych sześciu miesiącach pogorszy się. W IV kwartale 2023 r. uważało tak 13% przedsiębiorców. 82% odpowiedziało, że ich sytuacja pozostanie bez zmian.
Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu – czyli rozwoju rozumianego jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z kolei z inwestycjami w środki trwałe. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego.
fot. freepik.com
oprac. /kp/