• +48 502 21 31 22

Kobiety z woj. śląskiego najbardziej aktywne biznesowo

Kobiety motywuje do prowadzenia własnego biznesu przede wszystkim niezależność finansowa i poczucie, że mogą zarządzać swoim czasem.

Kobiety z woj. śląskiego najbardziej aktywne biznesowo

Na koniec minionego roku do kobiet należało 34% jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnia unijna, ale nadal Polki rzadziej niż Polacy decydują się na własny biznes. Przyczyny to m.in. strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Z danych Fundacji LBC Business Women Foundation wynika, że tylko 11% przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60% ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający.

– Czym wyróżniają się Polki przedsiębiorczynie na tle kobiet prowadzących biznesy na świecie? W ramach projektu GO digital miałam niedawno możliwość udziału w spotkaniach z przedsiębiorczymi kobietami w Waszyngtonie. Okazuje się, że jest wiele bardzo podobnych elementów, wiele punktów styku, czyli m.in. obawy o finansowanie czy szukanie inwestora. Natomiast z mojej perspektywy największą różnicą jest to, że Polki nie do końca wierzą w swoje kompetencje i umiejętności – słynny syndrom oszusta: zrobię jeszcze jeden certyfikat, jeszcze jeden kurs, to wtedy będę mogła powiedzieć o sobie "ekspertka". Wydaje mi się, że w innych krajach wygląda to zupełnie inaczej. Dlatego życzyłabym przedsiębiorczym kobietom trochę więcej odwagi, żeby bardziej uwierzyły w siebie i w swoje kompetencje – podkreśla Emilia Bartosiewicz-Brożyna, założycielka społeczności LBC i prezeska Fundacji LBC.

W całej Unii Europejskiej własny biznes ma 10% pracujących kobiet (wobec 17% mężczyzn), w Polsce 13% (23% mężczyzn). Również zdaniem dr Anny Szymańskiej, starszej analityczki w Polskim Instytycie Ekonomicznym, to strach przed porażką i brak wiary we własne umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. – Jednocześnie kobiety napotykają więcej trudności z pogodzeniem prowadzenia działalności gospodarczej i pełnienia funkcji opiekuńczych – wskazuje ekspertka.

Kobiety są właścicielkami 31% mikroprzedsiębiorstw, 25,5% małych firm, 15,7% średnich i 13,3% dużych. Zdominowany jest przez nie głównie rynek usług – do Polek należy aż 2/3 firm z tej branży. – Kobiety motywuje do prowadzenia własnego biznesu przede wszystkim niezależność finansowa i poczucie, że mogą zarządzać swoim czasem. Co z drugiej strony czasem bywa też zgubne, jeśli angażujemy całą swoją uwagę, a swój czas, rodzinę i znajomych poświęcamy na rzecz prowadzenia biznesu – zaznacza Emilia Bartosiewicz-Brożyna.

W 2023 r. po raz kolejny najbardziej aktywne biznesowo były kobiety z woj. śląskiego – należy do nich 31% śląskich firm. Na drugim miejscu znajduje się woj. zachodniopomorskie (29,7%), a na trzecim świętokrzyskie (29,6%).

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka