• +48 502 21 31 22

Doświadczenia rekrutacyjne kandydatów budują markę firmy

1/3 badanych wskazuje, że negatywne doświadczenia w procesie rekrutacyjnym sprawiają, że mniej chętnie rozważają oni zakup produktów lub usług danej marki.

Doświadczenia rekrutacyjne kandydatów budują markę firmy

Większość Polaków dzieli się swoimi doświadczeniami rekrutacyjnymi z rodziną lub znajomymi. Przekładają się też one na decyzje zakupowe w kontekście usług lub produktów firm, w których poszukują zatrudnienia.

Swoimi doświadczeniami rekrutacyjnymi z rodziną lub znajomymi dzieli się 9 na 10 Polek i Polaków. 65% ankietowanych mówi zarówno o pozytywnych, jak i negatywnych przeżyciach. Dodatkowo 4 na 10 respondentów zniechęca do rekrutowania innych, jeśli nie są zadowoleni z przebiegu procesu – wynika z badania Pracuj.pl. – Dane sugerują, że firmy, które nastawione są na sukces rekrutacyjny, nie powinny skupiać się na tym, by kandydatki i kandydaci mieli jak najmniej nieprzyjemnych doświadczeń związanych z aplikowaniem do pracy, lecz na tym, by dostarczyć im jak najwięcej doświadczeń pozytywnych. Odsetek osób, którym zdarzyło się zniechęcać innych do aplikowania do danej firmy, jest bowiem niemal taki sam, jak tych, którzy nie podejmowali takich prób. Natomiast wbrew temu, co mogłoby się wydawać, duża część badanych dzieli się z bliskimi także tym, co im się w procesie podobało i co w nim doceniają. Tym samym osoby te mogą stać się w naturalny sposób ambasadorami marki pracodawcy. Wystarczy, że ten pracodawca dostarczy im ku temu powody – komentuje Anna Goreń, ekspertka rynku pracy w Pracuj.pl.

48% badanych deklaruje, że zdarzyło im się zrezygnować z aplikowania do firmy, w której ich znajomi lub członkowie rodziny mieli negatywne doświadczenia rekrutacyjne. Nieco rzadziej niż pozostałe grupy zawodowe deklarują to pracownicy biurowi. 66% badanych wskazuje również, że wpływają one na ich decyzje zakupowe w kontekście produktów i usług firm, do których aplikują. 35% wskazuje, że negatywne doświadczenia w procesie rekrutacyjnym sprawiają, że mniej chętnie rozważają oni zakup produktów lub usług danej marki. – Podobnie jak w przypadku wpływu na wizerunek pracodawcy, także i tutaj pozytywne doświadczenia rekrutacyjne mogą sprawić, że kandydaci chętniej rozważają zakup produktów lub usług oferowanych przez daną firmę. Deklaruje to 31% z nich. To dużo, choć jednocześnie 41% twierdzi, że nie ma to wpływu na ich postawy konsumenckie – podkreślają autorzy badania.

Z innego badania Pracuj.pl przeprowadzonego na grupie osób odpowiedzialnych za rekrutację wynika, że prawie wszystkie firmy mają świadomość, że kandydaci dzielą się swoimi doświadczeniami z procesów rekrutacyjnych ze znajomymi czy rodziną. – Mamy dane, z których wynika, że ponad 8 na 10 przedsiębiorstw rozumie, że negatywne doświadczenia mogą wpływać nie tylko na decyzje rekrutacyjne, ale też na decyzje konsumenckie, odbijając się negatywnie na innych obszarach działalności firmy. Pracodawcy powinni wziąć to pod uwagę i zrozumieć, że ich sukcesy biznesowe poniekąd mogą znajdować oparcie również w obszarze pozyskiwania pracowników. I, wbrew pozorom, nie dotyczy to tylko największych przedsiębiorstw, w których toczy się najwięcej procesów rekrutacyjnych – komentuje Anna Goreń.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka