Od października do końca grudnia firmy z sektora transportu, logistyki i motoryzacji chcą rozwijać swoje zespoły. Prognoza netto zatrudnienia, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany związane z pozyskiwaniem nowych pracowników, wyniosła +28%, co stanowi najwyższy wynik spośród ośmiu analizowanych branż – wynika z "Barometru ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia". Jest to też wzrost o 10 p.p. w ujęciu rocznym i o 1 p.p. w porównaniu do minionego kwartału. Prawie połowa przedsiębiorstw deklaruje chęć rozbudowywania zespołów, 32% zapowiada pozostawienie zatrudnienia na tym samym poziomie, a 20% liczy się z koniecznością zwolnień.
Jak zwraca uwagę Piotr Skierkowski, dyrektor sprzedaży w Manpower, dane dotyczące planów zatrudnienia w czwartym kwartale w polskiej branży transportu i logistyki wskazują na znaczące zmiany w strukturach kadrowych. – 48% organizacji deklaruje chęć rozbudowy swoich zespołów, co sugeruje optymizm i rozwój sektora. Jest to sygnał, że firmy spodziewają się wzrostu popytu na świadczone usługi, co może być wynikiem ożywienia gospodarczego, wzrostu sprzedaży detalicznej w Polsce, a także handlu międzynarodowego oraz rosnącej potrzeby efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw – analizuje ekspert. – Największy niedobór pracowników można zaobserwować na stanowiskach takich jak kierowcy ciężarówek, operatorzy wózków widłowych, specjaliści ds. logistyki oraz menedżerowie łańcucha dostaw. Wysokie wymagania dotyczące kwalifikacji oraz specyfika pracy w tych zawodach sprawiają, że znalezienie odpowiednich kandydatów jest niemałym wyzwaniem dla pracodawców – wyjaśnia. W jego ocenie w najbliższym czasie szczególnie aktywne pod kątem rekrutacji będą obszary związane z logistyką magazynową, transportem drogowym oraz zarządzaniem łańcuchem dostaw – popyt na pracowników w tych dziedzinach napędza rozwój e-commerce oraz potrzeba szybkiej i efektywnej dystrybucji towarów.
Rozwój sektora TSL, napędzany automatyzacją, digitalizacją i rosnącym znaczeniem zrównoważonego rozwoju, generuje nowe perspektywy i wyzwania zarówno dla przedsiębiorstw, jak i specjalistów. – Jednakże 20% firm prognozuje zwolnienia, co może wskazywać na restrukturyzację, automatyzację procesów lub konieczność pewnej redukcji kosztów. Warto zauważyć, że 32% firm nie planuje żadnych zmian, co oznacza stabilność w tych organizacjach – ocenia Piotr Skierkowski.
Zrównoważony rozwój stawia przed branżą transportową i logistyczną szereg wyzwań, takich jak redukcja śladu węglowego, optymalizacja zużycia paliw i wdrażanie innowacyjnych technologii przyjaznych dla środowiska. Stwarza to szansę na rozwój kariery dla specjalistów z dziedziny ekologii, inżynierii środowiskowej czy zarządzania zrównoważonym rozwojem. – Eksperci w zakresie analizy danych, optymalizacji procesów, a także wdrażania innowacyjnych rozwiązań, a przede wszystkim cyberbezpieczeństwa, będą szczególnie poszukiwani. Wszystko po to, by sprostać wymaganiom nowoczesnej, ekologicznej logistyki – podsumowuje ekspert.
fot. pexels.com
oprac. /kp/