• +48 502 21 31 22

Nowe pokolenie, nowe oczekiwania. "Pracodawcy będą musieli dostosować swoje oferty"

Tylko 35% młodych ludzi czuje się przygotowanych do wejścia na rynek pracy.

Nowe pokolenie, nowe oczekiwania. "Pracodawcy będą musieli dostosować swoje oferty"

1 października nowy rok akademicki rozpoczęło w Polsce ok. 1,3 miliona studentów. Są oni niezwykle aktywni na rynku pracy, jednak wielu z nich czuje się nieprzygotowanych do podjęcia zatrudnienia.

Studenci, czyli głównie przedstawiciele pokolenia Z, są grupą szczególnie aktywną zawodowo. 27% z nich zmieniło pracę w ciągu ostatnich trzech miesięcy, podczas gdy wśród tzw. pokolenia Silver jedynie 2% respondentów dokonało takiej zmiany – wynika z badania Pracuj.pl. Jeśli wziąć pod uwagę cały poprzedni rok, różnica jest jeszcze większa – 62% najmłodszych pracowników zmieniło pracę, podczas gdy w najstarszej aktywnej zawodowo grupie wynik ten wynosi 7%.

Wyniki badania pokazują też dużą zmianę w podejściu młodych ludzi do kariery zawodowej w porównaniu z innymi pokoleniami. – Dla pokolenia Z, a zatem i dla studentów, praca nie jest już tylko źródłem stabilności finansowej. Praca powinna ich zdaniem przede wszystkim oferować możliwość realizacji pasji i zainteresowań, stwarzać przestrzeń do rozwoju osobistego oraz zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym. To może sugerować, że przyszli pracodawcy będą musieli dostosować swoje oferty, by bardziej uwzględniały aspekty rozwoju osobistego, dobrostanu i satysfakcji zawodowej, a nie tylko oferowały atrakcyjne warunki finansowe – komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.

Jednocześnie młodzi ludzie wykazują pewne obawy co do swojej gotowości do podjęcia zatrudnienia – z badania wynika, że zaledwie 35% czuje się przygotowanych do wejścia na rynek pracy. Ta dysproporcja może wynikać z rozbieżności między ambicjami a rzeczywistością zawodową. W konsekwencji młodzi pracownicy mogą wymagać intensywniejszego wsparcia w procesie adaptacji do życia zawodowego. Dodatkowo choć są często kojarzeni z technologią, to właśnie umiejętności społeczne, a nie techniczne, budują ich poczucie wartości zawodowej. 52% z nich przyznaje, że ważniejsze w pracy są kompetencje miękkie. – Młode pokolenie, mimo biegłości w korzystaniu z technologii, wciąż docenia znaczenie rozwoju umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca i adaptacja do zmian. W czasach dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji te właśnie kompetencje są nieocenione, gdyż trudno je zastąpić technologią. Dlatego młodzi pracownicy powinni nie tylko sprawnie korzystać z nowych narzędzi, ale także podkreślać swoje silne strony w obszarze kompetencji miękkich. Pracodawcy powinni zwrócić uwagę na te potrzeby i dostosować swoje programy rozwojowe, oferując wsparcie w kształtowaniu umiejętności interpersonalnych. Dzięki temu mogą nie tylko przyciągnąć młode talenty, ale również zapewnić ich długotrwałe zaangażowanie i satysfakcję z pracy – tłumaczy Jolanta Lewandowska-Bitkowska.

W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku oferty pracy skierowane do osób na początkujących szczeblach kariery stanowiły prawie 15% wszystkich ogłoszeń na Pracuj.pl, co jest zbliżone do wyników z analogicznego okresu w 2023 r. (ok. 16%) i 2022 r. (ok. 15%). Jednocześnie zauważalny jest wzrost liczby ofert z podanymi zarobkami – z ok. 13% w 2022 r. przez ok. 18% w 2023 r. do prawie 21% w 2024 r., co świadczy o większej transparentności ze strony pracodawców. Szeroki pozostaje też wybór branż, w których młode osoby mogą liczyć na dużą liczbę ofert. Są to głównie sprzedaż, administracja biurowa, obsługa klienta, finanse i ekonomia, inżynieria, IT (administracja), budownictwo, zdrowie, uroda i rekreacja, IT w zakresie rozwoju oprogramowania, czy HR.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka