Większość firm z sektora MŚP boryka się z problemem nieterminowych płatności, przy czym ponad połowa czeka na uregulowanie należności dłużej niż miesiąc. Utrudnia to ich codzienną działalność. Duże przedsiębiorstwa dysponują z kolei rozbudowanymi strukturami organizacyjnymi, które umożliwiają im reagowanie na bieżące sytuacje.
86% mikro-, małych i średnich firm zmaga się z nieterminowymi płatnościami. 52% czeka na zapłatę należności ponad miesiąc, a reszta ponad 60 dni – wynika z raportu BIG InfoMonitor. Małe przedsiębiorstwa dostrzegają w tej kwestii przewagę konkurencyjną większych organizacji. – Wyzwania związane z nierzetelnością płatniczą kontrahentów, opóźnieniami w płatnościach i brakiem stabilnego dostępu do finansowania sprawiają, że firmy z sektora MŚP zmagają się z wieloma trudnościami w codziennym funkcjonowaniu – wskazują autorzy raportu. W przeciwieństwie do nich większe przedsiębiorstwa posiadają rozbudowane struktury organizacyjne, które pozwalają im nie tylko reagować na bieżące wyzwania, ale również działać proaktywnie.
49% firm z sektora MŚP wskazało na łatwiejszy dostęp dużych firm do różnych źródeł finansowania, jak np. kredyty, a w ocenie 40% sporą przewagą korporacji są rozbudowane działy windykacyjne i księgowe. Zdaniem 33% dzięki regularnemu monitorowaniu spływu należności, duże przedsiębiorstwa mogą skuteczniej zarządzać swoją płynnością finansową, a 31% zwraca uwagę na to, że korporacje dysponują lepszymi narzędziami do weryfikacji potencjalnych partnerów biznesowych. 22% MŚP wskazało na skuteczność działań windykacyjnych dużych firm.
Mimo wyzwań współpraca MŚP z dużymi firmami niesie jednak ze sobą korzyści. 35% respondentów wskazała na większą stabilność finansową jako główny atut współpracy z dużymi organizacjami. Zdaniem 34% dzięki współpracy mniejsze przedsiębiorstwa mogą liczyć na większe zamówienia i wyższe przychody. 26% zwróca uwagę, że współpraca z renomowaną korporacją może przyczynić się do poprawy wizerunku małej firmy i pozyskania nowych klientów. Kolejne zalety to gwarancja terminowych płatności (26%) oraz długoterminowe umowy i lepsze planowanie działalności (25%). – Współpraca z dużymi korporacjami daje MŚP możliwość stabilniejszego planowania działalności i budowania wizerunku solidnego partnera, co przekłada się na nowe zlecenia – komentuje dr hab. Waldemar Rogowski, analityk BIG InfoMonitor. Podkreśla, że ważne jest, aby MŚP do takiej współpracy odpowiednio się przygotowały.
fot. freepik.com
oprac. /kp/