Stare centrum Rybnika przechodzi metamorfozę. W tym roku odrestaurowano szereg zabytkowych kamienic, m.in. budynek przy ul. Kościelnej 8, którego elewacja odzyskała dawny blask. Również kamienice przy ul. Jana III Sobieskiego 13 i 24, Rynek 2 i Józefa Piłsudskiego 20B zostały poddane renowacji, dzięki czemu zyskały nowe, estetyczne elewacje. Obecnie trwają prace remontowe przy budynku przy ul. Zamkowej 8B. Te wszystkie inwestycje przybliżają miasto do realizacji wizji Parku Kulturowego „Centrum Starego Rybnika”. Miejska dotacja pomogła też odrestaurować mur starego cmentarza ewangelickiego przy ul. Klasztornej.
Również miejskie obiekty użyteczności publicznej przechodzą metamorfozę. Przykładem są odnowiony portal wejściowy do Szkoły Podstawowej nr 9 przy ul. Cmentarnej 1 oraz nowo powstały skwer przy ul. Bolesława Chrobrego 8.
– Stale prowadzimy rozmowy i zachęcamy właścicieli budynków na terenie objętym parkiem kulturowym do podejmowana działań w zakresie np. renowacji elewacji kamienic, remontu dachów, rezygnacji z jaskrawej, niewłaściwej kolorystyki, materiałów, informujemy o możliwościach uzyskania dotacji z budżetu Miasta Rybnika – podkreśla Kamil Styga, pełnomocnik prezydenta ds. parku kulturowego.
Uchwała o utworzeniu Parku Kulturowego „Centrum Starego Rybnika” weszła w życie 20 czerwca tego roku. Jej wprowadzenie poprzedziła 100-dniowa dyskusja publiczna, której wnioski znalazły odzwierciedlenie w finalnych zapisach dokumentu. Zasady określone w uchwale obecnie obejmują głównie tzw. reklamy ruchome, takie jak potykacze, windery czy towar wystawiany przed sklepami. Istniejące stałe nośniki reklamowe – w tym szyldy i oklejenia witryn – muszą zostać dostosowane do nowych przepisów do 20 czerwca 2026 r. Z kolei nowo powstające reklamy muszą od razu spełniać wymogi uchwały. Stopniowo z przestrzeni parku kulturowego zaczyna znikać również reklama wielkoformatowa. Część firm już demontuje billboardy i gigantyczne banery, a proces ten ma zostać zakończony również do 20 czerwca 2026 r.
Jak przekonuje rybnicki magistrat, choć na początku dostosowanie się do zasad parku kulturowego może wiązać się z kosztami, w dłuższym okresie przedsiębiorcy zyskują dzięki lepszej widoczności w atrakcyjnej, uporządkowanej przestrzeni. – Dzięki harmonizacji przestrzeni przedsiębiorcy nie będą musieli konkurować na poziomie liczby i rozmiarów reklam, co zredukuje ich wydatki na marketing zewnętrzny. Brak dominacji reklamy w przestrzeni powoduje, że chętniej będziemy w niej przebywać, zrobi się bardziej przyjazna dla spacerowiczów i potencjalnych klientów – tłumaczy urząd miasta.
fot. UM Rybnik
oprac. /kp/