• +48 502 21 31 22

Nowy obowiązek dla firm dotyczący e-Doręczeń

System ten ma na celu ułatwienie wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami.

Nowy obowiązek dla firm dotyczący e-Doręczeń

Od 1 kwietnia firmy, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 1 stycznia, będą miały obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń. To ważna zmiana, która ma na celu usprawnienie komunikacji między przedsiębiorcami a instytucjami publicznymi.

Obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń dotyczy firm, które zostały wpisane do KRS przed 1 stycznia 2025 r. Przedsiębiorstwa zarejestrowane po tej dacie będą miały więcej czasu na dostosowanie się do nowych przepisów.

E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik tradycyjnych przesyłek listowych za potwierdzeniem odbioru. System ten ma na celu ułatwienie wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami. List wysłany przez system e-Doręczeń ma taki sam skutek prawny jak tradycyjny list polecony za potwierdzeniem odbioru.

Ministerstwo Cyfryzacji przekonuje, że system e-Doręczeń zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. – e-Doręczenia to usługa zaufania, co oznacza, że nadawca i odbiorca są identyfikowani i nikt nie może przejąć ich adresów. Zaufany dostawca usługi umożliwia pobranie dowodu wysyłania i doręczenia korespondencji, a sama usługa jest zabezpieczona tak, aby nikt nie mógł zmienić treści listu/dokumentu – podkreśla resort. System działa w sposób zbliżony do poczty elektronicznej, jednak "jego korespondencja jest całkowicie bezpieczna, a na każdym etapie realizacji przesyłki wystawiane są prawnie ważne dowody".

Korespondencja z urzędami i instytucjami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest bezpłatna. Firmy mogą również wysyłać cyfrowe listy polecone do innych osób i podmiotów posiadających adres do e-Doręczeń, korzystając z oferty kwalifikowanych dostawców usług (KDU).

Firmy mogą założyć adres do e-Doręczeń przed wejściem w życie obowiązku. Mogą dysponować jednym adresem do e-Doręczeń, ale we wniosku o jego założenie można wskazać kilku użytkowników. Adresy można znaleźć w rejestrach CEIDG i KRS.

Od 1 stycznia e-Doręczenia stały się obowiązkowe dla wielu instytucji publicznych oraz zawodów zaufania publicznego. W systemie tym tylko elektronicznie (PURDE) nadano i odebrano ponad milion z 8,5 mln przesyłek, pozostałe czyli 7,5 mln, zostały wysłane za pomocą PUH, czyli systemu hybrydowego. Spośród ponad miliona nadanych i odebranych w pełni online cyfrowych listów poleconych 78% nadały między sobą podmioty publiczne.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka