
Dla prawie 60% pracowników fizycznych dwa tygodnie oczekiwania na decyzję rekrutacyjną to za długo, a ponad połowa kandydatów zrezygnuje, jeśli proces trwa dłużej niż dwa tygodnie. Kandydatów zniechęcają nie tylko długie procesy, ale także zbyt niskie zarobki i nieprzejrzyste ogłoszenia.
Dla wielu pracowników fizycznych tydzień oczekiwania na telefon z rekrutacji to już za długo. 26% kandydatów z tej branży oczekuje decyzji w ciągu siedmiu dni, a kolejne 33% daje rekruterom maksymalnie dwa tygodnie – wynika z badania Pracuj.pl. Przekroczenie tego terminu sprawia, że ponad połowa zainteresowanych może wycofać swoją kandydaturę, zanim w ogóle usłyszy o ewentualnym zatrudnieniu. To szczególnie istotna informacja, biorąc pod uwagę, że 86% pracowników fizycznych szukało nowej pracy w ciągu ostatnich dwóch lat, a 36% planuje to zrobić w najbliższym czasie. Konkurencja o kandydatów jest zacięta, a szybkość reakcji pracodawcy staje się istotnym czynnikiem przewagi.
Jak zauważa Luiza Szczepara, ekspertka ds. rozwoju sprzedaży w Pracuj.pl odpowiedzialna m.in. za sektor pracy fizycznej, rekrutacja to dziś nie tylko wybór pracownika przez pracodawcę, ale i odwrotnie – to pracodawca musi przekonać kandydata, że warto do niego dołączyć. – W zawodach fizycznych, gdzie liczy się konkret, liczy się też uczciwe podejście: jasne warunki, szybka informacja zwrotna, realna szansa zatrudnienia. Dlatego tak ważne są przejrzyste ogłoszenia i sprawna komunikacja. Dla osób szukających pracy ważna jest świadomość, że mają prawo oczekiwać jasnych zasad i szacunku do swojego czasu. Jeśli ogłoszenie jest nieczytelne, a odpowiedź od firmy nie nadchodzi – warto szukać dalej – tłumaczy.
Oprócz długiego czasu oczekiwania istnieją inne aspekty, które skutecznie odstraszają potencjalnych pracowników. Są oto głównie zbyt niskie zarobki – 59% badanych wskazuje to jako największe zniechęcenie, ale także źle sformułowane ogłoszenia, w których występuje brak informacji o wynagrodzeniu (48%), nieczytelny opis obowiązków (43%) i brak jasno wskazanej lokalizacji miejsca pracy (41%). Kandydaci oczekują konkretów i nie chcą marnować czasu na oferty, które nie są dla nich przejrzyste. Ponadto 49% pracowników fizycznych zdarzyło się nie otrzymać żadnej odpowiedzi po wysłaniu CV, co buduje negatywne doświadczenia.
Rafał Kopczyński, ekspert ds. rozwoju sprzedaży w Pracuj.pl, podkreśla, że szybkość i uczciwość w rekrutacji to dziś podstawa – bez nich firma może przegapić wartościowych pracowników. – Aż 6 na 10 pracowników fizycznych będzie rozczarowanych, jeśli rekrutacja potrwa dłużej niż dwa tygodnie. Dla nich czas ma ogromne znaczenie – i nie chodzi tylko o tempo wykonywanej pracy, ale też o szacunek, jakiego oczekują w procesie rekrutacji. Brak odpowiedzi, długie oczekiwanie, nieczytelne ogłoszenia – to sygnały, które mogą zniechęcać nawet najlepszych kandydatów. Dziś, jeśli pracodawca nie działa szybko i uczciwie, ryzykuje, że straci wartościowe osoby jeszcze zanim zdąży je poznać – podsumowuje.
fot. freepik.com
oprac. /kp/