
Małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej dostrzegają korzyści płynące ze współpracy z dużymi firmami i korporacjami – wynika z badania „Relacje asymetryczne w biznesie” przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów. Aż co trzeci właściciel firmy z sektora MŚP uważa, że takie relacje otwierają drogę do wyższych zysków i większych zleceń.
Co przyciąga MŚP do dużego biznesu? Przedsiębiorcy cenią sobie przede wszystkim stabilność finansową, prestiż i możliwość rozwoju, jakie oferuje im współpraca z korporacjami. Badanie wykazało, że 28% małych firm widzi w dużych dostawcach szansę na otwarcie się na nowe rynki dzięki ich sieci kontaktów, dla 27% kluczową korzyścią są przewidywalne przychody, a co piąte przedsiębiorstwo docenia możliwość rozwoju kompetencji w trakcie współpracy. Średnie organizacje, w odróżnieniu od mniejszych, częściej wskazują na możliwość realizacji dużych i ambitnych projektów (29%) oraz dostęp do nowoczesnych technologii i narzędzi pracy (19%) jako kluczowe atuty współpracy.
Emanuel Nowak z firmy faktoringowej NFG podkreśla, że dla mniejszych graczy, poza aspektami finansowymi, ważne są również renoma i prestiż. – Według co czwartego przedsiębiorcy korzyścią jest wzrost wiarygodności w oczach klientów, dla 17% realizacja zleceń dla korporacji to prestiż i rozpoznawalność na rynku. Zaufanie dużego partnera może firmie otworzyć drzwi do nowych intratnych przetargów czy zleceń, o ile ona sama zadba o swoje zabezpieczenie finansowe – podkreśla.
Mikro-, małe i średnie firmy mają też swoje unikalne przewagi, które są wysoko cenione przez duży biznes. Co trzeci badany uważa, że korzyścią jest indywidualne podejście mniejszych firm do klienta, a 29% wskazuje na bezpośredni kontakt i łatwiejszą komunikację. Dodatkowo 30% mikroprzedsiębiorców uważa, że ich największym atutem jest lokalna obecność i znajomość rynku. Kolejną często wymienianą zaletą są niskie koszty współpracy w porównaniu z dużymi dostawcami. Średnie przedsiębiorstwa widzą swoje przewagi nieco inaczej. Co trzecia firma wskazuje na szybkość realizacji zamówienia, 30% uważa, że ich największy atut to wysoka jakość świadczonych usług, a 29% jest przekonanych, że większe firmy doceniają je za innowacyjność i kreatywność.
fot. freepik.com
oprac. /kp/