• +48 502 21 31 22

Portal eZUS z nowymi funkcjami dla płatników

Na stronie startowej konta płatnika pojawią się szybkie odnośniki do najważniejszych informacji, takich jak saldo, e-ZLA, sprawy płatnika czy kalendarz wizyt.

Portal eZUS z nowymi funkcjami dla płatników

Portal eZUS w najbliższych miesiącach zastąpi znaną od lat Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jak zapowiada Zakład Ubezpieczeń Społecznych, będzie charakteryzował się on uproszczoną nawigacją, intuicyjnym interfejsem i rozwiązaniami dostosowanymi do potrzeb różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Udostępnienie kolejnych zmian dla użytkowników planowane jest pod koniec 2025 r.

Z PUE ZUS, który działa od 2012 r. jako pierwszy polski e-urząd, korzysta obecnie 13,6 mln użytkowników. Pierwsze modyfikacje w nowym portalu wdrożono w sierpniu 2024 r. Wprowadzono wówczas nową nazwę eZUS i zmieniono proces logowania, m.in. dodając logowanie dwuskładnikowe. Kolejne ulepszenia będą dotyczyć przede wszystkim obsługi płatników składek. – Nasi klienci biznesowi będą mogli korzystać z portalu w nowej odsłonie. O zmianach będziemy szczegółowo informować i w razie potrzeby wspierać klientów w korzystaniu z narzędzia. Mamy jednak nadzieję, że nie będzie to konieczne, bo ono samo poprowadzi użytkownika „za rękę” – podkreśla Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami w ZUS.

Zmiany obejmą sześć głównych obszarów funkcjonalnych portalu. Na stronie startowej konta płatnika pojawią się szybkie odnośniki do najważniejszych informacji, takich jak saldo, e-ZLA, sprawy płatnika, kalendarz wizyt czy wiadomości. Użytkownicy będą mogli samodzielnie personalizować wygląd tego panelu. Uproszczony zostanie również dostęp do informacji o rozliczeniach – dane o saldzie i deklaracjach składek zostaną połączone w jednym widoku, co ma ułatwić kontrolę nad bieżącymi zobowiązaniami.

Nowy „Katalog usług” umożliwi szybkie odnalezienie najczęściej wykorzystywanych funkcji, a wszystkie wnioski zyskają jednolitą wizualizację i obsługę poprzez kreatory z paskiem postępu. Zmieni się także sposób zarządzania sprawami – dokumenty będą łączone w wątki, a status każdej sprawy będzie czytelnie prezentowany. Ułatwiona zostanie także zbiorcza wysyłka wielu dokumentów jednocześnie. Nowy układ „Wiadomości” podzieli komunikację z ZUS na powiadomienia, korespondencję z Centrum Kontaktu Klientów oraz komunikaty, dzięki czemu użytkownicy szybciej dotrą do potrzebnych informacji. – Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej oraz będą elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika – podkreśla Beata Kopczyńska, rzeczniczka ZUS w woj. śląskim.

Ważnym elementem modernizacji jest również rozwój usług mobilnych. W pierwszej połowie 2026 r. udostępniona zostanie nowa aplikacja mZUS dla Płatnika. Umożliwi ona m.in. przeglądanie danych o saldzie i zwolnieniach lekarskich, wysyłkę wybranych dokumentów, generowanie zaświadczeń automatycznych, a także umawianie e-wizyt i kontakt z CKK jako klient uwierzytelniony. W drugiej połowie 2026 r. aplikacja zyska funkcję opłacania składek poprzez płatności mobilne.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka