56% Polaków zamierza przeznaczyć na tegoroczne zakupy świąteczne sumy zbliżone do wydatków z poprzedniego roku – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: E-commerce od święta” przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank. 19% respondentów planuje zwiększyć swoje wydatki, a 14% zamierza je ograniczyć.
Największe plany podwyższenia budżetu świątecznego mają osoby w wieku 30-39 lat, gdzie taki zamiar deklaruje 27% pytanych. Głównym powodem, dla którego planują wyższe koszty, są rosnące ceny (77%). Inne przyczyny to dłuższa lista prezentów (32%), chęć zakupu droższych lub lepszych upominków (22%) oraz organizacja świąt we własnym domu lub podejmowanie liczniejszej grupy gości (15%).
Jednocześnie część respondentów planuje zmniejszyć tegoroczne wydatki świąteczne, a głównym powodem, podanym przez 31% badanych, jest ograniczona sytuacja materialna. Ten problem częściej wskazywały kobiety (34%) niż mężczyźni (26%), a dotyczy on blisko połowy (49%) osób o najniższych dochodach, nieprzekraczających 2999 zł. W celu ograniczenia kosztów 26% Polaków planuje kupić mniej prezentów, a 23% zamierza wykorzystać ozdoby świąteczne z poprzednich lat lub przygotować je samodzielnie. Co ciekawe, ankieta wykazała, że kobiety częściej starają się kontrolować domowe finanse na co dzień, ograniczając wydatki w codziennym życiu – wskazało tak z 45% nich, podczas gdy wśród mężczyzn czyni to zaledwie 10%.
1/4 Polaków przeznaczy na zakupy świąteczne w internecie kwotę do 500 zł, przy czym na tę sumę najczęściej wskazują najmłodsi dorośli w wieku 18-29 lat (34%). 28% badanych nie przekroczy 1000 zł, 19% kupujących planuje wydać na ten cel 1000-2000 zł, a 1/10 – powyżej 2000 zł.
Warto również zauważyć, że 13% Polaków w ogóle nie zamierza robić świątecznych zakupów w internecie, a częściej są to mężczyźni (15%) niż kobiety (11%), przy czym ten brak zainteresowania e-commerce jest podobny zarówno wśród seniorów (16%), jak i osiemnastolatków (15%).
fot. freepik.com
oprac. /kp/











