• +48 502 21 31 22

ODR – nowa jakość e-handlu w krajach Unii Europejskiej

9 stycznia weszło w życie nowe rozporządzenie dotyczące internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich, które ma na celu ułatwienie rozwiązywania konfliktów między nabywcami a handlującymi w sieci przedsiębiorcami.

ODR – nowa jakość e-handlu w krajach Unii Europejskiej

    Rozporządzenie dotyczy każdego sklepu internetowego, wszystkich przedsiębiorców, którzy sprzedają swoje towary lub usługi w internecie oraz ich nabywców. Internetowa platforma ODR (Online Dispute Resolution), ma utorować drogę do prostszego rozstrzygania sporów w tzw. handlu transgranicznym.
    Zadaniem ODR będzie udostępnianie konsumentom i e-przedsiębiorcom możliwości zgłaszania sporów podmiotom świadczącym usługi ADR (alternatywne rozstrzyganie sporów) w sieci. Jest to jedna z zapowiadanych przez Komisję Europejska zmian, które mają ułatwić e-handel transgraniczny. Online Dispute Resolution jest dostępna we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej. Żeby złożyć skargę na platformie ODR, skarżący (zarówno konsument, jak i przedsiębiorca) będzie musiał wypełnić jedynie elektroniczny formularz.
    Polscy przedsiębiorcy handlujący w sieci zobowiązani są do umieszczenia informacji dotyczących ODR poprzez udostępnienie linku do platformy na swojej stronie internetowej. Jeżeli sprzedawca składa ofertę przy użyciu poczty elektronicznej, również jest zobowiązany do umieszczenia linku do strony(//ec.europa.eu/consumers/odr/) w wysłanej do konsumenta wiadomości elektronicznej.
    Ustawodawca w taki sposób tłumaczy konieczność powstania omawianej platformy: „ODR daje możliwość prostego, skutecznego, szybkiego i taniego pozasądowego rozstrzygania sporów wynikających z transakcji internetowych. Brakuje jednak obecnie mechanizmów, które pozwalałyby konsumentom i przedsiębiorcom rozstrzygać takie spory przy pomocy środków elektronicznych; działa to na niekorzyść konsumentów, stanowi przeszkodę w szczególności dla internetowych transakcji transgranicznych oraz stwarza nierówne szanse dla przedsiębiorców i w konsekwencji utrudnia ogólny rozwój handlu internetowego.”
    Na tę chwilę polscy przedsiębiorcy mają w obowiązku jedynie umieścić informację o portalu na swoich stronach oraz w wysyłanych mailach z ofertą współpracy. W Polsce w dalszym ciągu jesteśmy na etapie założeń ustawy o alternatywnym rozwiązywaniu sporów,  krajowe przepisy implementujące rozporządzenie jeszcze nie weszły w życie.

Podobne artykuły

Wyszukiwarka