• +48 502 21 31 22

Cztery warianty linii kolejowej nr 170 przez Jastrzębie-Zdrój

Podstawowe cele projektu to utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą, a także włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych.

Cztery warianty linii kolejowej nr 170 przez Jastrzębie-Zdrój

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie w Polsce 1789 km nowych linii kolejowych, w tym ok. 75 km między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika. Budowa odcinka przyszłej linii nr 170 ma rozpocząć się w 2024 r., a zostanie ona oddana do użytku przed końcem 2030 r. Pociągi mają jeździć tędy z prędkością do 250 km/h.

Na jakim etapie są przygotowania? Przed samorządami analiza projektu LK170, który otrzymały od firmy Egis Poland działającej na zlecenie CPK. W Jastrzębiu-Zdroju na 11 lutego zaplanowano konsultacje z mieszkańcami dotyczące przebiegu trasy. Godzina i miejsce będą podane wkrótce.

W projekcie znalazły się dwa warianty łączące miasto z Wodzisławiem Śląskim, a także przystanki: Jastrzębie-Zdrój Zachód i Jastrzębie-Zdrój Centrum. Warianty przebiegu linii to:
- wariant 61 (czerwony) – Świerklany, Mszana, Jastrzębie-Zdrój, Godów, Gorzyce, Wodzisław Śl. Lokalizacja stacji i przystanków: Świerklany, Połomia, Mszana, Jastrzębie-Zdrój Zachód, Jastrzębie-Zdrój Centrum, Godów-Skrzyszów, Łaziska Rybnickie, Turza Śl., Wodzisław Śl. Zachód i Wodzisław Śl.; linia kolejowa przekracza granicę państwową podobnie jak autostrada A1, w rejonie węzła autostradowego Gorzyczki i stacji paliw Uniwar;
- wariant 62 (turkusowy) – linia przebiega podobnie jak w wariancie 61, ale granicę państwa przekracza nie w Gorzyczkach, a w Łaziskach Rybnickich;
- wariant 63a (ciemnozielony) - Świerklany, Mszana, Jastrzębie-Zdrój, Godów, Gorzyce, Wodzisław Śl.; połączenie Jastrzębia-Zdroju z Wodzisławiem Śl. wiedzie nie przez Turzę Śl., a wodzisławską dzielnicę Wilchwy (tereny po dawnej kopalni 1 Maja); lokalizacja stacji i przystanków: Świerklany, Mszana, 1 Maja, Jastrzębie-Zdrój Zachód, Jastrzębie-Zdrój Centrum, Wodzisław Śl. Zachód, Łaziska Rybnickie;
- wariant 63 (jasnozielony) - linia przebiega podobnie jak w wariancie 63a, ale granicę państwa przekracza nie w Gorzyczkach, a w Łaziskach Rybnickich.

Podstawowe cele projektu to utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą będącego połączeniem polskiej i czeskiej sieci kolei dużych prędkości i umożliwiającego uruchamianie szybkich połączeń kolejowych do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia, a także włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych. Pociągi przestały docierać tam 20 lat temu. Z Jastrzębia-Zdroju pociągi mają odjeżdżać co godzinę. Podróż do Katowic będzie trwała 40 minut, do Krakowa godzinę, a 2,5 godziny do Warszawy. Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego w gminie Baranów w woj. mazowieckim i Warszawy z różnych kierunków.

oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka