49% ankietowanych polskich pracowników przyznaje, że zdarzyło im się obgadywać swojego szefa za plecami. Ponad 39% przynajmniej raz wyszło wcześniej z pracy, podając nieprawdziwy powód, a 28% celowo unikało obowiązków służbowych. Wynika tak z badania serwisu LiveCareer Polska, który przeprowadził badanie: „Jak oszukujemy w pracy? Badanie Polaków 2022”. Wyniki wskazują, że lojalność pracowników to towar raczej deficytowy, jednak możliwy do pozyskania.
Z badania wynika, że blisko 28% pracowników przynajmniej raz symulowało chorobę, by pójść na zwolnienie lekarskie. Najczęstszymi powodami kłamstwa były potrzeba odpoczynku (40%), problemy osobiste lub rodzinne (18%) i złe relacje z szefem (11%). Natomiast dla 39% respondentów, którzy skłamali, by wyjść wcześniej z pracy, najczęstszą wymówką była wizyta u lekarza (34%). Choroba lub złe samopoczucie była powodem dla 30%, umówiona wizyta elektryka, hydraulika, kuriera itp. – 10%, choroba dziecka – 8%, konieczność odebrania dziecka ze szkoły lub przedszkola – 7%.
Okazuje się także, że aż 32% badanych zdarzyło im się wynieść z biura drobne przedmioty – m.in. długopisy, narzędzia i środki czystości. Autorzy badania twierdzą, że ci „odważniejsi” przywłaszczają sobie firmowe towary i sprzęty, nie wydają klientom paragonów albo zabierają część utargu z nadzieją, że ujdzie im to na sucho — do takiej kradzieży przyznało się blisko 7% badanych. W 2020 r. policja stwierdziła ponad 16 tys. tego rodzaju przestępstw, których ofiarami byli m.in. właściciele firm. Przywłaszczenie sobie mienia pracodawcy może bowiem skutkować zwolnieniem dyscyplinarnym i karą pozbawienia wolności od 3 miesięcy do nawet 5 lat.
Dlatego częściej zdarzają się kradzieże w białych rękawiczkach – np. używanie służbowych materiałów lub sprzętu w celach niezwiązanych z pracą. Prawie 13% pracowników wykorzystało firmowe dokumenty, materiały lub prezentacje bez zgody przełożonego i poza miejscem pracy, a 47% respondentów ma na swoim koncie kserowanie lub drukowanie w pracy prywatnych materiałów, m.in.: rachunków i faktur, umów i pism urzędowych, wyników badań, biletów, podręczników i materiałów do nauki czy etykiet do wysyłek kurierskich.
13% badanych zdradziło tajemnicę służbową rodzinie lub znajomym, a 8% „podebrało” swojemu pracodawcy klienta, oferując mu wykonanie tej samej usługi prywatnie za niższą cenę.
Mimo to aż 90% pracowników uważa się za uczciwych w pracy. Zaś do nieuczciwości otwarcie przyznaje się 42% Polaków, którzy nie wierzą w sens swojej pracy oraz 31% tych, którzy swojej pracy nie lubią.
Ważnym wyznacznikiem lojalności pracowników jest również otwartość i szczerość w miejscu pracy. Z badania wynika, że mimo że większość Polaków lubi swoich szefów, to prawie połowa badanych przyznaje, że zdarzyło im się obgadywać przełożonego za plecami, a 17% pracowników – co dziesiąta kobieta i co czwarty mężczyzna – ukrywało przed szefem ważne informacje, które miały wpływ na jakość lub tempo ich pracy. Poza tym 41% pracowników przyznaje, że zdarzyło im się szukać nowej pracy w tajemnicy przed szefem.
W pytaniu o czynniki, które mogłyby ich zmotywować do większej lojalności wobec pracodawców, badani najczęściej wskazywali wyższą pensję (64%), szacunek ze strony pracodawcy (45%) oraz bardziej atrakcyjne warunki pracy (37%).
fot. unsplash.com
oprac. /kp/