Najprawdopodobniej na początku czerwca Unia Europejska przegłosuje nowe prawo, które zakaże od 2035 r. samochodów emitujących spaliny. Na rynku europejskim przestaną pojawiać się nowe benzyniaki i diesle. Jednocześnie szacuje się, że pojazdy elektryczne w 2040 r. zdominują 70% europejskiego rynku. W ostatnich kilku latach park osobowych samochodów z napędem elektrycznym w Polsce zwiększył się niemal ośmiokrotnie, podczas gdy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania zaledwie trzykrotnie. Do 2030 r. w całej UE potrzeba będzie co najmniej 3 mln dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
Przy rybnickim węźle autostrady A1 firma Siemens uruchomiła pierwszą stację szybkiego ładowania dającą możliwość naładowania akumulatorów auta elektrycznego kilkakrotnie szybciej niż za pomocą wolnych ładowarek prądu przemiennego. To zarazem setna stacja operatora Noxo Energy i pierwsza ultraszybka.
Ultraszybkie stacje pozwalają skrócić czas ładowania nawet do kilkunastu minut. Obecnie z szybkiego ładowania na śląskim odcinku A1 mogą korzystać dwa pojazdy elektryczne jednocześnie. Pobierana jest wtedy moc maksymalnie do 300 kW z każdego punktu ładowania prądem stałym. Jak informuje Siemens, stacja oferuje obecnie moc minimalną, ale w razie zapotrzebowania może ona zostać zwiększona w ciągu zaledwie kilku godzin.
Do końca 2023 r. firma planuje dostarczyć na polski rynek sto stacji szybkiego i ultraszybkiego ładowania. Stacja na węźle Rybnik jest pierwszą ultraszybką stacją Siemensa w sieci publicznej.
fot. Siemens
oprac. /kp/