W czerwcu pogłębił się spadek liczby ofert pracy publikowanych na polskich portalach rekrutacyjnych. Na 50 największych stronach pojawiło się 288,4 tys. nowych ogłoszeń. Roczna dynamika spadła tym samym do -8%, co jest najniższym wynikiem od lutego 2021 r.
Jak wynika z najnowszej edycji raportu "Oferty pracy w Polsce" Grant Thornton, po ostrym załamaniu liczby ofert pracy na wiosnę 2020 r. liczba ta zaczęła szybko rosnąć i w 2021 r. było już jasne, że pandemiczny ubytek miejsc pracy został odbudowany. Ostatnie wydarzenia na świecie i pogłębiające się spowolnienie gospodarcze w Polsce zaczynają powoli jednak odbijać się na polskim rynku pracy.
To drugi miesiąc z rzędu, w którym liczba nowych ogłoszeń jest niższa niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej. Jak zauważają autorzy badania, aktualny spadek dynamiki rocznej jest na razie stosunkowo niewielki, w dodatku w porównywanym okresie – zarówno w maju, jak i w czerwcu 2021 r. – ofert pracy było rekordowo dużo, dlatego ciężko jednoznacznie prognozować długotrwały trend hamowania rynku pracy w Polsce. Nie ulega jednak wątpliwości, że okres rekordowego tworzenia nowych miejsc pracy w Polsce jest już zakończony.
Wśród branż z największą liczbą ofert nadal wybija się IT (wzrost o 40% w stosunku do czerwca 2021 r.). Większy popyt rok do roku zanotowano również wśród zawodów związanych z prawem (o 27%) oraz w branży HR (22%). Największe spadki odnotowano wśród zawodów związanych z pracą fizyczną oraz wśród zawodów medycznych.
Od początku pandemii najniższą liczbę nowych ofert pracy notuje Poznań. W czerwcu 2022 r. pojawiło się tu zaledwie 2,8 tys. nowych ogłoszeń o pracę, co stanowi spadek o 8% w stosunku do czerwca 2021 r. W Katowicach opublikowano 3,8 tys. ofert pracy – w tym przypadku zauważalny jest wzrost o 26% w porównaniu z analogicznym miesiącem rok temu. Wśród badanych miast od początku pandemii najlepiej radzi sobie Warszawa. W czerwcu 2022 r. w stolicy opublikowano 39,9 tys. ofert, czyli 19% więcej niż rok temu. Drugie miejsce zajmuje Kraków (18,2 tys. ogłoszeń, wzrost o 4%) i Wrocław (12,2 tys. ogłoszeń, wzrost o 8%).
W czerwcu w jednej ofercie znajdowało się średnio 6,7 zachęt dla potencjalnych pracowników jak darmowa opieka medyczna, karty sportowe czy elastyczny czas pracy. To lekki wzrost atrakcyjności zawartości ofert w stosunku do maja i jeden z najwyższych wyników w historii tego badania. W czerwcu 2022 r., tak jak przez ostatnie miesiące, pracodawcy niezmiennie najczęściej oferowali przyszłym pracownikom szkolenia. Ta zachęta była obecna w 77% badanych ofert. Zmiana nastąpiła w przypadku zachęty w postaci obietnicy wysokiego wynagrodzenia – w czerwcu ta zachęta była obecna tylko w 46% ofert, czyli spadła o 11 pkt. proc. w porównaniu z majem.
fot. pexels.com
oprac. /kp/