Niezależnie od wykonywanego zawodu najważniejszymi dla pracowników cechami poszukiwanej pracy są umowa o pracę i pełny etat. Istotne są także elastyczny czas pracy i możliwość zdalnego wykonywania obowiązków, jak również pieniądze. Wynika tak z badania zrealizowanego przez Kantar.
Dla 59% użytkowników serwisów internetowych poszukujących pracy, zarówno pracowników fizycznych, jak i pracowników biurowych, najważniejszą cechą decydującą o wyborze nowego pracodawcy jest to, czy oferuje on umowę o pracę. Im bardziej wyspecjalizowany pracownik lub wyżej jest w strukturach organizacyjnych, tym istotniejsza jest dla niego ta kwestia. W strukturach menedżerskich wśród "białych kołnierzyków" zwraca się także uwagę na możliwość samozatrudnienia – nie wyklucza jej co piąty ankietowany.
Praca zdalna i elastyczny czas pracy są szczególnie ważne dla pracowników umysłowych. Mniej o elastyczności myślą pracownicy fizyczni ze względu na formę wykonywanych obowiązków, nadgodziny lub pracę na kilka zmian. Są za to zdecydowanie bardziej otwarci, by podejmować pracę w niepełnym wymiarze etatu i w systemie zmianowym. Chętniej decydowaliby się też na pracę tymczasową, sezonową i w weekendy.
95% respondentów wskazuje serwisy ogłoszeniowe jako miejsce poszukiwania ofert pracy. Połowa badanych szuka nowej pracy przez znajomych, podobna liczba wskazuje media społecznościowe. Samodzielne wyszukiwanie ofert w zakładkach "kariera" na stronach internetowych firm stosuje 35% pytanych, natomiast 33% korzysta z urzędu pracy.
Ważna w ogłoszeniu jest wysokość wynagrodzenia – wskazuje tak czterech na pięciu respondentów. Część kandydatów może nie zdecydować się na udział w rekrutacji, jeśli w ofercie nie podano informacji o zarobkach. Z badań HRK wynika, że aż 63%. kandydatów z branży IT nie odpowiada na oferty pracy, w których brakuje informacji o pensji na danym stanowisku pracy. Z kolei raport LMC Polska „Praca 2021: oczekiwania a rzeczywistość” pokazał, że jawność wynagrodzeń powinna rozważyć każda firma – niezależnie od sektora, która chce sprawnie przeprowadzić proces rekrutacyjny.Oferty, w których podawano stawki wynagrodzeń, miały dużo więcej wyświetleń. Ponadto nawet 50% więcej aplikacji spływa na ogłoszenie, jeśli jest w nim podana wysokość pensji.
fot. pexels.com
oprac. /kp/