Ministerstwo Klimatu i Środowiska skierowało do konsultacji publicznych nowelizację prawa energetycznego. Wprowadza ona definicję wodoru i pozwoli stworzyć regulowany rynek do 2030 r. Wdrożenie ustawy ma kosztować rocznie 1,62 mln zł do 2032 r. Wodór ma zastąpić węgiel i gaz, a wykorzystywany ma być w przemyśle energochłonnym, energetyce i transporcie. Do stworzenia ram prawnych dla rynku wodorowego Polska zobowiązała się w Krajowym Planie Odbudowy. Pierwotnie realizacja działania miała zostać zakończona do 30 grudnia 2021 r.
Polska w tej chwili jest piątym na świecie i trzecim w Europie producentem wodoru. Produkcja odbywa się jednak wyłącznie na potrzeby własne przedsiębiorstw, przede wszystkim w przemyśle chemicznym m.in. do produkcji amoniaku. Największym producentem w kraju jest Grupa Azoty. Dzięki projektowi resortu klimatu wodór ma się stać powszechnie dostępny.
Nowelizacja ma umożliwić stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego i stanowi część pakietu legislacyjnego zwanego "konstytucją dla wodoru", którego głównym celem jest stworzenie ram regulacyjnych funkcjonowania rynku wodoru. Projekt wprowadza legalną definicję wodoru uwzględniającą jego zastosowanie jako surowca, nośnika oraz magazynu energii, o ile nie jest on transportowany siecią gazową. Wytwarzanie wodoru nie będzie podlegać obowiązkowi koncesyjnemu, ale jego magazynowanie już tak. Będzie jedynie wyjątek dla lokalnego magazynowania w instalacjach stacjonarnych o pojemności do 5 000 Nm³. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie magazynowania, przesyłu, obrotu wodorem lub dostarczania wodoru bezpośrednimi rurociągami wodorowymi bez wymaganej koncesji będzie kara grzywny w wysokości do 5 000 000 zł lub karę pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 5. Powstanie rejestr magazynów wodoru. Projekt umożliwi też tworzenie magazynu łączącego w sobie magazyn energii elektrycznej i paliw gazowych oraz bezpośrednich rurociągów wodorowych.
Będzie obowiązek zawarcia umowy na dostarczanie wodoru jako umowy o świadczenie usług przesyłania wodoru lub umowy o świadczenie usług magazynowania wodoru. O przesłanie umowy będzie mógł prosić prezes URE i UOKiK. Przesyłanie wodoru odbywać się ma niezależnie od formy transportu, tym samym wodoru możliwe jest również przy wykorzystaniu środków transportu lądowego, kolejowego i wodnego.
Projekt wprowadza również wymagania techniczne i eksploatacyjne dla przyłączanych do sieci urządzeń dla urządzeń, instalacji i sieci wodorowych, a także uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodorowych, które w ograniczonym zakresie uprawniają do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi przy wykonywaniu instalacji wraz z przyłączami i instalowaniem tych urządzeń dla obiektów budowlanych o kubaturze do 1000 msz.
fot. freepik.com
oprac. /kp/