• +48 502 21 31 22

Wartość benefitów świątecznych dla pracowników wyższa niż rok temu

80% firm deklaruje, że okolicznościowe premie świąteczne będzie przyznawać wszystkim swoim pracownikom. Będą one mniej zróżnicowane niż w zeszłym roku.

Wartość benefitów świątecznych dla pracowników wyższa niż rok temu

45% przedsiębiorców planuje w tym roku przyznać pracownikom premię świąteczną, równie popularne jest organizowanie spotkań wigilijnych w miejscu pracy. Więcej niż co trzeci przedsiębiorca deklaruje też, że zafunduje bony podarunkowe. Badanie dotyczące świątecznych inicjatyw dla pracowników przeprowadził Instytut Badawczy Randstad we współpracy z GfK.

W ubiegłym roku na premię liczyć mogli pracownicy z 44% firm. Chęć organizacji firmowej wigilii deklaruje tylu pracodawców, co w ubiegłorocznym badaniu – 43%. Bony podarunkowe planuje przekazać pracownikom 32% respondentów. 23% mówi, że pracownicy i ich rodziny mogą liczyć na gwiazdkowe upominki od firmy – ten odsetek jest mniejszy niż w zeszłym roku, gdy wynosił 29%. 14% przedsiębiorców odpowiada, że nie planuje w tym roku żadnych specjalnych działań – to wzrost z 13%.

18% firm przy okazji świąt da też pracownikom możliwość zaangażowania się w akcje charytatywne, np. zbiórki darów rzeczowych czy pieniędzy oraz działania wolontariackie. 

W porównaniu do zeszłego roku zaobserwować można wzrost wartości przyznawanych benefitów świątecznych w przeliczeniu na jednego pracownika. W 2021 r. najczęściej wskazywanym przez pracodawców przedziałem kwot był ten między 100 a 300 zł. Tym razem firmy najczęściej są skłonne przeznaczyć na świąteczne bonusy między 300 a 500 zł – takie deklaracje składa 34% badanych. Wzrost w tym przedziale wynosi aż o 8 p.p. i oznacza powrót do poziomu sprzed dwóch lat. Co piąty respondent chce wydać w przeliczeniu na jednego pracownika kwotę powyżej 500 zł. Najniższy w historii badania jest odsetek firm, które deklarują przeznaczenie na jedną osobę od 50 do 100 zł. W zeszłym roku było to 9%, a w tym 6%.

80% firm deklaruje, że okolicznościowe premie świąteczne będzie przyznawać wszystkim swoim pracownikom – to więcej o 5 p.p. niż w zeszłym roku. Premie będą też mniej zróżnicowane – ze względu na stanowisko i dział różnicować je będzie 55% firm, podczas gdy jeszcze w zeszłym roku było to 65%.

Bony podarunkowe chce natomiast przyznawać wszystkim pracownikom 88% pracodawców – wzrost o 1 p.p. W przypadku 53% przedsiębiorstw, które planują taką inicjatywę, wartość bonów podarunkowych będzie zależna od działu czy stanowiska. W zeszłym roku wartość bonu uzależniało od działu lub stanowiska 61% firm.

Jak wynika z badania Związku Banków Polskich, statystyczny Polak planuje w czasie nadchodzących świąt wydać przeciętnie nominalnie 1427 zł. Największa część wydatków, przeciętnie 585 zł, będzie związana z artykułami spożywczymi i organizacją świąt. Z bieżących dochodów zamierza je sfinansować 84% badanych, 30% zakłada, że aby zrealizować swoje świąteczne plany, będzie musiało sięgnąć do zgromadzonych oszczędności, co oznacza, że w pewnym zakresie bieżące dochody nie będą wystarczające, aby w całości pokryć wszystkie wydatki związane z organizacją świąt. 2% zakłada, że wspomoże się kredytem zaciągniętym w banku.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka