Czas pandemii i związana z nim praca zdalna nie sprawiły, że Polacy zawodowe spotkania przenieśli do świata online. Jak wynika z badania Indeks Mail 2022, nadal większość pracowników woli załatwiać sprawy zawodowe poprzez bezpośrednie spotkania, niż klikając w odpowiedni link. Odpowiedziało tak 54% pytanych. Przez telefon większość spraw zawodowych załatwia 21% badanych, a przez e-mail 17%. W tyle znalazły platformy wideokonferencyjne takie jak Zoom czy MS Teams, na które wskazało 5% respondentów, a także telekonferencje za pomocą Messengera czy WhatsAppa – 2%.
Załatwianie spraw zawodowych podczas spotkań online jest najpopularniejsze w dużych miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców. Ten sposób wybiera 11% pracowników. W dużych miastach spotkania twarz w twarz też są najpopularniejsze, ale ich wskaźnik sięga 46%. W bezpośrednich spotkaniach równie chętnie uczestniczą kobiety, jak i mężczyźni. Z kolei z telefonu częściej korzystają mężczyźni – 23% w porównaniu do 18% kobiet. W komunikacji e-mailowej preferencje są odwrotne – chętniej e-maile wysyłają kobiety (19%) niż mężczyźni (15%).
– Jak praca online wymuszona pandemią wpłynęła na zawodową komunikację w firmach? Szczególnie w dużych korporacjach często panuje chaos w zakresie różnych kanałów komunikacji. Ktoś zaczyna przekazywać informacje e-mailem, potem część ustaleń dokonuje na czacie w komunikatorze i wraca do napisania e-maila, dołączając jeszcze do korespondencji pół zespołu. Chaos jest coraz większy, a skrzynka e-mailowa puchnie. Dlatego coraz więcej firm tworzy wewnętrzne standardy komunikacji e-mailowej. Ten trend widać na rynku – tłumaczy Piotr Juszczak, partner w firmie Delta Training, która przeprowadziła badanie.
Okazuje się także, że 63% pracowników każdego dnia poświęca godzinę na czytanie e-maili. Co najmniej dwie godziny na wertowanie skrzynki e-mailowej przeznacza codziennie 30% pracowników, ale są też tacy, którzy czytają e-maile przez ponad 5 godzin każdego dnia. 49% pracujących Polaków znajduje w swoich skrzynkach pocztowych od 10 do 50 e-maili każdego dnia. Im większe miasto, tym więcej czasu pracownicy spędzają w skrzynkach e-mailowych. Czas poświęcany na e-maile rośnie też wraz z wykształceniem.
Niemal połowa pracujących Polaków nie czuje się przytłoczona ilością otrzymywanych e-maili, przeciwny stan odczuwa 28% badanych. 23% nie ma zdania w tym zakresie. Być może dlatego wielu z nich jest gotowych na otrzymywanie e-maili po godzinach pracy i w weekendy – zgadza się na to 44% pracowników, przeciwnych jest 37%. 58% pracowników deklaruje, że zdarza się im czytać służbowe e-maile po godzinach pracy i w weekendy, nie robi tego 36% pracowników.
fot. pexels.com
oprac. /kp/