29% pracodawców z branży transportu i logistyki chce w pierwszych miesiącach 2023 r. zatrudniać nowych pracowników. Zmniejszenie liczby etatów przewiduje 24% organizacji, natomiast 47% chce pozostawić liczbę pracowników na niezmienionym poziomie. Obszar ten jest jednym z nielicznych sektorów polskiego rynku, który w pierwszym kwartale tego roku deklaruje pozytywną prognozę rekrutacyjną. Takie dane płyną z najnowszego raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w ramach którego firmy zdradzają swoje plany zatrudnienia na czas od stycznia do końca marca.
Prognoza netto zatrudnienia dla tej branży, będąca barometrem rynku pracy i pokazująca plany firm związane z pozyskiwaniem nowych kadr, wynosi +3%. W praktyce oznacza to, że firmy nadal będą rekrutować i powiększać swoje zespoły. W ujęciu kwartalnym wskaźnik ten wzrósł o 3 pkt. proc., ale w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku spadł o 7 pkt. proc.
– Polska jest atrakcyjnym miejscem dla inwestorów branży logistyki i transportu, z roku na rok widać coraz większe zainteresowanie naszym rynkiem, a co za tym idzie, lokowaniem wielu biznesów. W 2022 r. zauważalnym był napływ inwestycji z Azji. Atutem naszego kraju jest dostępność kandydatów, a także bliskość rynków zachodnich. Obszarem najbardziej konkurencyjnym na rynku pracy tej branży jest południowo-zachodnia część Polski – tłumaczy Anna Litwińska, dyrektor linii biznesowej w Manpower. – Branża transportu i logistyki odnotowuje wzrosty, wciąż będzie prężnie rozwijać się w naszym kraju. Informacje płynące z rynku mówią o tym, że pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego ponad połowa przedstawicieli tego sektora spodziewa się wzrostu obrotów – dodaje ekspertka.
Według danych Job Market Insights w czwartym kwartale 2022 r, w polskiej sieci ukazało się niemal 59 tys. ogłoszeń pracy kierowanych do kandydatów transportu i logistyki. Miesiącem, który obfitował w najwięcej ofert, był październik z liczbą ponad 28,5 tys.. Najwięcej pracowników poszukiwały firmy z okolic Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Gdańska. W zeszłym roku pracodawcy obszaru transportu i logistyki najczęściej poszukiwali kandydatów na stanowiska magazyniera, operatora wózka widłowego, kierowcy kategorii C+E, pracownika magazynowego, specjalisty ds. zakupów oraz magazyniera-operatora wózka widłowego.
– W najbliższym kwartale będą to wciąż najbardziej poszukiwani pracownicy w tej branży. To obszar rynku pracy, na którym panuje bardzo duża konkurencyjność. Aktualnie mamy do czynienia z wysokim zapotrzebowaniem na pracowników z uprawnieniami na wózki widłowe, wiele firm coraz chętniej udostępnia te stanowiska kobietom, a także otwiera się na osoby bez doświadczenia, decydując się na finansowanie takiego szkolenia pracownikom – wyjaśnia Anna Litwińska.
Plany firm z obszaru logistyki i transportu w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki są bardziej optymistyczne niż prognozy odnoszące się do polskiego rynku pracy. Prognoza netto zatrudnienia w tym sektorze dla regionu EMEA na I kwartał 2023 r. wynosi +19%. 38% firm tej branży planuje zatrudnić nowych pracowników, tyle samo organizacji chce pozostawić zatrudnienie na niezmienionym poziomie. Konieczność redukcji etatów deklaruje 20% pracodawców.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/