We wrześniu pracodawcy opublikowali na portalach rekrutacyjnych o 18% ogłoszeń o pracę mniej niż rok temu. Spadki widać w większości badanych grup zawodowych, jednak szczególnie wyróżniała się tutaj branża IT.
Jak wynika z danych systemu rekrutacyjnego Element dla Grant Thornton, we wrześniu 2023 r. pracodawcy na 50 największych portalach rekrutacyjnych w Polsce opublikowali około 257,3 tys. nowych ogłoszeń o pracę. To spadek o 18% w stosunku do analogicznego miesiąca 2022 r., kiedy to pojawiło się 313 tys. ofert. To największy spadek rok do roku od stycznia 2021 r., czyli od pandemii.
Spadki widać w większości badanych grup zawodowych, jednak szczególnie wyróżniała się tutaj branża IT – firmy opublikowały o 52% mniej ofert niż rok temu. Duże spadki są widoczne również wśród HR-owców (29%), finansistów (28%) i marketingowców (23%).
– Średnia krocząca z ostatnich trzech miesięcy spadła we wrześniu z -4% aż do -9%. Ostatni raz tak niską trzymiesięczną średnią zanotowaliśmy w marcu 2023 r. Wydaje się, że po okresie stabilizowania się sytuacji na polskim rynku pracy w okresie od wiosny 2022 r. do lata 2023 r. ponownie mierzymy się z tendencją spadkową popytu na pracowników – komentują eksperci Grant Thornton. Wyjaśniają, że spadek liczby ofert pracy może być odsuniętym w czasie efektem wysokich kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw w polskiej gospodarce – energii, transportu i pracy. – Pracodawcy starają się utrzymywać parasol ochronny nad pracownikami i unikają zwolnień, jednak utrzymująca się od ponad dwóch lat wysoka inflacja zmusza część firm do redukcji – jeśli nie zatrudnienia, to przynajmniej liczby nowych rekrutacji – wskazują.
fot. freepik.com
oprac. /kp/