• +48 502 21 31 22

Nie tylko wizerunek – zrównoważony rozwój staje się koniecznością

W ubiegłym roku 85% przedsiębiorstw zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne, co stanowi wzrost o 10 p.p. w porównaniu z 2023 r.

Nie tylko wizerunek – zrównoważony rozwój staje się koniecznością

Współczesny biznes coraz mocniej dostrzega, że odpowiedzialność środowiskowa i społeczna to nie tylko kwestia wizerunku, ale fundamentalny element strategii rozwoju. Zrównoważone zakupy stają się filarem podejścia ESG, wpływając na każdy aspekt działalności firmy – od energii i surowców po codzienne zaopatrzenie biur. Eksperci podkreślają, że świadome wybory zakupowe przekładają się na wpływ na środowisko i efektywność pracy.

Rosnące zaangażowanie firm w działania proekologiczne to globalny trend. Jak wynika z raportu Deloitte’a „2024 CxO Sustainability Report”, w ubiegłym roku 85% przedsiębiorstw zwiększyło swoje inwestycje w praktyki proekologiczne, co stanowi wzrost o 10 p.p. w porównaniu z 2023 r. To wyraźny sygnał, że biznes dostrzega konieczność i korzyści płynące ze zrównoważonego rozwoju.

Jarosław Chwastowicz, dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska, zauważa, że choć priorytetem przedsiębiorstw jest rozwój, równie ważne jest to, by procesy tworzenia usług i produktów były realizowane w odpowiedzialny sposób. – Firmy koncentrują się na swoich usługach, na rozwoju własnej działalności gospodarczej. Ważne jest to, aby rozwijać spółkę, ale jednocześnie zadbać o to, w jaki sposób tworzymy usługi czy produkty. W jaki sposób możemy przyspieszyć transformację? Poprzez wybory produktów, które są potrzebne dzisiaj do wygenerowania usługi czy produktu. Dzisiaj klient jest w stanie wybrać sobie produkt, który wpływa mniej negatywnie na środowisko lub też pozytywnie, w takim znaczeniu, że możemy go wrócić do obiegu zamkniętego – tłumaczy ekspert.

Zrównoważone podejście do procesów zakupowych obejmuje dwa kluczowe obszary. Jest to wpływ na środowisko naturalne, czyli działania koncentrujące się na redukcji emisji CO2, ograniczeniu ilości odpadów, zanieczyszczenia plastikiem i efektywnym wykorzystaniu zasobów naturalnych oraz kwestie społeczne – dbałość o uczciwe warunki pracy, wspieranie lokalnych społeczności i walkę z wykorzystywaniem do pracy dzieci. Dla wielu organizacji, szczególnie tych stawiających na zrównoważony rozwój, zamówienia zgodne z zasadami ESG stają się integralną częścią strategii. Coraz częściej firmy wdrażają nawet odrębne strategie zrównoważonych zakupów, a kluczowym krokiem do ich realizacji jest współpraca z dostawcami.

Specjaliści od ESG wskazują, że decyzje zakupowe mają realne przełożenie na kwestie środowiskowe i społeczne, a długoterminowa strategia w obszarze zamówień przynosi firmom liczne korzyści: poprawę wizerunku, zmniejszenie kosztów operacyjnych i zwiększenie przychodów od klientów, którzy coraz bardziej doceniają zrównoważone działania biznesu.

Jednak budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw jest sporym wyzwaniem. Badanie Amazon Business z ubiegłego roku wykazało, że 85% respondentów ma problem z pozyskaniem dostawców przestrzegających zrównoważonych praktyk. Mimo to nawet wśród firm bez wyznaczonych celów ESG w obszarze zakupów aż czterech na dziesięciu badanych bierze pod uwagę te kwestie przy wyborze dostawcy.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka