• +48 502 21 31 22

Sztuczna inteligencja coraz powszechniejsza. 56% firm już widzi korzyści finansowe

Największe doświadczenie w wykorzystywaniu AI mają pracownicy z branży technologii, mediów i telekomunikacji, a także z sektorów zaawansowanej produkcji.

Sztuczna inteligencja coraz powszechniejsza. 56% firm już widzi korzyści finansowe

W dobie dynamicznego rozwoju technologicznego sztuczna inteligencja przestała być futurystyczną koncepcją, a stała się realnym narzędziem biznesowym.

Modele sztucznej inteligencji stają się coraz powszechniejsze. Odsetek osób korzystających z ogólnodostępnych narzędzi AI wzrósł z 72% do 78% w ciągu ostatnich 12 miesięcy – wynika z raportu firmy EY. Blisko połowa badanych wykorzystuje AI w pracy, a 1/3 używa jej wyłącznie w celach prywatnych. Co ciekawe, kadra kierownicza sięga po te narzędzia w celach zawodowych dwukrotnie częściej niż reszta pracowników.

56% polskich przedsiębiorstw odczuło już wymierne korzyści finansowe dzięki wdrożeniu rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją, co oznacza wzrost o 11 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem. 16% respondentów nie zauważyło takich efektów, a 29% firm twierdzi, że jest jeszcze za wcześnie na ocenę efektów jej stosowania. – Wdrożenie AI nie polega wyłącznie na implementacji nowych technologii. Chodzi o ponowne przemyślenie sposobu, w jaki pracujemy i podejmujemy decyzje. Odpowiednie wdrożenie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji przyczynić się może do efektywniejszego wykorzystania zasobów firmy i opracowania produktów i usług lepiej dostosowanych do potrzeb klientów – podkreśla Bartosz Pacuszka z EY.

Wzrost satysfakcji ze skuteczności AI jest zauważalny również wśród pracowników – obecnie 70% badanych jest z niej zadowolonych, co stanowi wzrost o 7 p.p. w ciągu roku. Pozytywny stosunek do AI mają zwłaszcza menedżerowie (82%), choć entuzjazm jest również widoczny u pracowników niższego szczebla (63%). Jednocześnie jednak zatrudnieni dostrzegają zagrożenia. 74% respondentów, czyli o 6 p.p. więcej niż rok wcześniej, uważa, że rozwój AI doprowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na pracowników.

Ewa Nowakowska z EY zwraca uwagę, że sztuczna inteligencja na dobre zagościła w polskich firmach. – Jeszcze niedawno technologie AI były w firmach odbierane jako budzące ciekawość nowinki – przypomina ekspertka. Dodaje, że w zeszłym roku jako najpoważniejsze ograniczenia wskazywano bariery kosztowe i technologiczne. – Teraz na pierwszą pozycję wysunęły się trudności organizacyjne. To sugeruje, że w procesie implementacji AI firmy powinny się przede wszystkim skupić na tym obszarze i mocniej angażować w to poszczególne szczeble organizacji – wskazuje.

Narzędzia sztucznej inteligencji najczęściej wykorzystywane są do tworzenia tekstów (61%). Dalej plasują się asystenci głosowi i chatboty (39%) oraz programy do tłumaczenia (30%). Stosunkowo rzadko używa się AI do generowania głosu, transkrypcji spotkań czy optymalizacji procesów HR i finansowych.

Największe doświadczenie w wykorzystaniu AI mają pracownicy z branży technologii, mediów i telekomunikacji (91%). Wysoki wskaźnik zastosowania AI odnotowano również w sektorach zaawansowanej produkcji (90%), energetyki (90%) i bankowości (89%). W handlu, administracji i w grupie pracowników ochrony zdrowia odsetek ten jest nieco niższy, ale wciąż znaczący, wynoszący ok. 70%.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka