Ponad połowa Polaków najczęściej decyduje się na dłuższy urlop w jednym terminie, a co trzeci woli brać krótsze urlopy, ale częściej. Dla 81% respondentów dobry urlop jest kluczowy, aby utrzymać zadowolenie z pracy – wynika z badania portalu Pracuj.pl.
61% osób stwierdziło w sondażu, że pracodawcy dają im dowolność w wyborze terminu urlopu wakacyjnego. Ograniczeniem są natomiast plany urlopowe współpracowników – dostosować do nich musi się 45% pytanych. Natomiast 18% wskazało, że muszą odbywać urlopy wakacyjne w konkretnych terminach określonych przez pracodawcę.
W lipcu i sierpniu urlop planuje 75% Polaków, co najczęściej wiąże się z posiadaniem dzieci. Wrześniowy wypoczynek deklaruje 14%, natomiast 8% wskazuje, że urlop biorą już w czerwcu. Czerwiec i wrzesień znacznie częściej wybierają osoby w wieku 18-24.
Ponad połowa pytanych Polaków, 54%, preferuje dłuższy wypoczynek w jednym terminie. Pracownicy rzadziej decydują się na krótsze urlopy w dwóch lub więcej terminach (31%). 8% mówi, że rozkłada dni urlopowe w zależności od tzw. długich weekendów.
Dla 81% Polaków dobry urlop jest kluczowy, aby utrzymać zadowolenie z pracy. – Zarówno nasze życie prywatne, jak i zawodowe, jest obciążone niewiarygodnie dużą ilością bodźców. Codziennie nasz smartfon wyświetla kolejne powiadomienia, a w aplikacjach pojawia się masa informacji. Wytwarzany jest szum informacyjny, a nasz umysł musi ciągle oddzielać informacje istotne od mniej ważnych. Wielu pracodawców zdaje sobie sprawę, że odpoczynek jest niezwykle istotnym okresem dla pracowników. Jest kluczowy do wykonywania jakościowej pracy, a pracownicy szczególnie doceniają firmy, które ten czas szanują – komentuje Jolanta Lewandowska-Bitkowska z Grupy Pracuj.
Dodała, że benefity związane z wakacjami, takie jak dofinansowanie do wakacji, premia wakacyjna, bonusowe dni wolne czy skrócenie godzin pracy w piątki mogą budować pozytywne skojarzenia z pracodawcą. Dodatkowymi benefitami, jakie pracownicy mogą otrzymać podczas okresu wakacyjnego, są m.in. bony zakupowe o określonej wartości, jednorazowy bonus półroczny czy zniżki na usługi oraz akcesoria do wybranych partnerów. To, że takie działania są podejmowane w firmach, w których są zatrudnieni, deklaruje 43% Polaków. 39% stwierdza, że w ich firmach nie ma takich praktyk.
Co piąty Polak przyznaje, że zdarzyło mu się, że pracodawca wymagał od niego przyspieszonego powrotu z urlopu. 49% ankietowanych stwierdziło, że podczas urlopu pracownika w nagłych przypadkach uzasadnione jest kontaktowanie się z nim przełożonego lub współpracowników.
– Konieczność odbierania wiadomości związanych z pracą z pewnością nie jest przyjmowana z entuzjazmem przez pracownika będącego na wakacjach. Praktyki takie jak odwołanie urlopu czy wymaganie przyspieszonego powrotu do pracy mogą znacząco wpłynąć na relacje pracownika z pracodawcą. Tego typu działania powinny być ograniczane do minimum. Należy pamiętać, że odwołując pracownika z urlopu wypoczynkowego, pracodawca jest zobowiązany do pokrycia poniesionych przez niego kosztów, które są bezpośrednio związane z odwołaniem z urlopu. Takie koszty wykraczają jednak poza zwykły rachunek ekonomiczny, bo przerwanie wypoczynku zawsze jest poważnym naruszeniem tzw. work-life balance – podkreśla Jolanta Lewandowska-Bitkowska.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/