• +48 502 21 31 22

Praca zdalna i hybrydowa mogą zmniejszać ślad węglowy

Pracownicy i firmy powinni pamiętać o pewnych zachowaniach, które pozwolą zmaksymalizować korzyści – jak korzystanie z transportu publicznego zamiast z własnego samochodu czy eliminowanie niepotrzebnej przestrzeni biurowej.

Praca zdalna i hybrydowa mogą zmniejszać ślad węglowy

Pracownicy zdalni mogą zostawiać aż o 54% mniejszy ślad węglowy niż osoby pracujące stacjonarnie. Jednak staje się tak tylko przy spełnieniu pewnych warunków – wynika z badań naukowców opublikowanych w „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

W swojej najnowszej publikacji grupa badaczy z Cornell University przekonuje, że choć praca w pełni zdalna pozwala najmocniej obniżyć ślad węglowy, to także ta wykonywana w systemie hybrydowym przynosi korzyści. Osoby wykonujące swoje obowiązki zawodowe z domu dwa do czterech dni w tygodniu, a przez resztę czasu dojeżdżające do siedziby firmy, mogą zmniejszyć swój ślad węglowy od 11 do 29%, jednak ci, którzy pracują z domu tylko jeden dzień w tygodniu, obniżają go jedynie o 2%.

– Należy jednak pamiętać, że praca zdalna nie wiąże się z zerową emisją gazów cieplarnianych, a korzyści z pracy hybrydowej nie są idealnie liniowe. Wszyscy wiedzą, że bez dojeżdżania do biura oszczędza się dużo energii związanej z transportem, ale to, czy ta oszczędność utrzyma się, zależy od stylu życia i wielu innych czynników – podkreśla autor badania prof. Fengqi You.

Głównymi czynnikami wpływającymi na ślad węglowy pracowników stacjonarnych i hybrydowych są podróże oraz zużywanie energii w biurze. Aby porównać, jak prezentuje się to na tle pracy zdalnej i hybrydowej, naukowcy z Cornell dokonali szerokiej analizy także innych zmiennych, często pomijanych przy obliczaniu śladu węglowego, w tym zużycia energii w budynkach mieszkalnych, wybieranego środka transportu i odległości do miejsca pracy, liczby członków gospodarstwa domowego, wielkości budynków biurowych czy konfiguracji biur. Wyniki pokazały, że choć praca z domu eliminuje konieczność dojazdów do biura, to nierzadko wiąże się z częstszymi wyjazdami w celach pozazawodowych, np. towarzyskich i rekreacyjnych, co zyskuje na znaczeniu wraz ze wzrostem liczby dni pracy zdalnej. Oszczędność energetyczna na transporcie staje więc w tym przypadku pod znakiem zapytania.

Z kolei współdzielenie miejsc pracy wśród pracowników hybrydowych, które jest możliwe z uwagi na to, że w biurze przebywają oni na zmianę, może zmniejszyć ślad węglowy o 28%, ale tylko pod warunkiem, że powierzchnia biurowa nie będzie byt duża, jak na liczbę urzędujących w niej na co dzień osób. Ustalono też, że średnio pracownicy hybrydowi dojeżdżają do pracy dalej niż ci stacjonarni, za to obie formy zatrudnienia wiążą się z takim samym poziomem korzystania z komputera, telefonu i internetu.

– Praca zdalna i hybrydowa wykazują ogromny potencjał w zakresie zmniejszania śladu węglowego i firmy powinny do nich zachęcać, ale zarówno one, jak i sami pracownicy, muszą pamiętać o pewnych zachowaniach, które pozwolą zmaksymalizować korzyści – zaznaczają autorzy badania. Chodzi przede wszystkim o korzystanie z transportu publicznego zamiast z własnego samochodu, eliminowanie niepotrzebnej przestrzeni biurowej i poprawę efektywności energetycznej budynków biurowych.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka