• +48 502 21 31 22

Młodzi Polacy wchodzą na rynek pracy z obawami

Niski odsetek osób, które czują się odpowiednio przygotowane do wejścia na rynek pracy, może odzwierciedlać luki w edukacji lub brak doświadczenia.

Młodzi Polacy wchodzą na rynek pracy z obawami

Tylko niewiele ponad 1/3 osób w wieku 18-24 lata uważa, że ma wystarczające doświadczenie, by wejść na rynek pracy. Większość przedstawicieli pokolenia Z uważa, że formalne wykształcenie ma coraz mniejsze znaczenie, a rośnie rola praktycznych umiejętności.

66% Polaków w grupie wiekowej 18-24 lata deklaruje, że ich aspiracje zawodowe są związane z ich pasjami. – To nie oznacza jednak, że na rynek pracy wkraczają z dużym entuzjazmem – raczej z obawami. Zaledwie 35% respondentów czuje się odpowiednio przygotowana do wejścia na rynek pracy – wynika z badania "Pokolenie Z w pracy" serwisu Pracuj.pl.

Zdaniem 64% przedstawicieli pokolenia Z na rynku pracy maleje rola formalnego wykształcenia, a coraz ważniejsze są praktyczne umiejętności. Takie samo zdanie ma 62% badanych w wieku 25-34 lata. Autorzy badania podkreślają, że nie zdejmuje to z systemu edukacji konieczności przygotowania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Tylko 35% respondentów uważa, że szkoły zawodowe i technika w Polsce skutecznie dostarczają przydatnej wiedzy, z kolei jeśli chodzi o licea, 16% wskazało, że dostarczają one jakiejkolwiek wiedzy przydatnej na rynku pracy. W przypadków szkół wyższych odpowiedziało tak 23% ankietowanych. Jednocześnie zdaniem 24% wykształcenie wyższe jest konieczne do osiągnięcia sukcesu zawodowego.

Niski odsetek osób, które czują się odpowiednio przygotowane do wejścia na rynek pracy, może zdaniem autorów odzwierciedlać luki w edukacji lub brak doświadczenia praktycznego. Wśród osób w wieku 25-34 lata odsetek ten wynosi 42%, co sugeruje, że nabywane w pierwszych latach na rynku doświadczenie zawodowe i dalsze kształcenie w miejscach pracy przyczyniają się do wzrostu poczucia gotowości do wykonywania zawodowych obowiązków. – Niemniej jednak oba wskaźniki wskazują na znaczącą część populacji odczuwającą brak przygotowania, co podkreśla potrzebę systemowego wsparcia w zakresie rozwoju umiejętności praktycznych i adaptacyjnych, aby lepiej wyposażyć młodych ludzi na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy – podkreślają.

Jak zwraca uwagę Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl, wymagania pracodawców dotyczące wykształcenia i umiejętności różnią się zależności od specjalizacji. – W zawodach regulowanych, takich jak prawo czy medycyna, formalne wykształcenie jest niezbędne i ściśle określone przez normy prawne i standardy zawodowe. Z drugiej jednak strony istnieje wiele specjalizacji, w których kluczowe znaczenie ma praktyczne doświadczenie czy konkretny zestaw umiejętności. Natomiast w takich dziedzinach jak np. marketing czy grafika rekrutrzy często przywiązują większą wagę do portfolio oraz znajomości specyficznych narzędzi i technologii niż do formalnego wykształcenia – tłumaczy. – Rzeczywiście na rynku pracy nie funkcjonuje już myślenie, że kandydat bez dyplomu nie ma szans na zatrudnienie. Młodzi nie tylko mają w tym zakresie rację, ale jednocześnie ich podejście będzie kształtować rzeczywistość rynku pracy jutra – dodaje ekspertka.

Czytaj także: Pokolenie Z na rynku pracy. Jakie są jego oczekiwania?

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka