• +48 502 21 31 22

Brak stron internetowych kosztuje lokalne firmy utraconych klientów

68% Polaków szuka w sieci opinii o lokalnych usługach i produktach.

Brak stron internetowych kosztuje lokalne firmy utraconych klientów

W dobie cyfryzacji polskie lokalne biznesy pozostają w tyle. Tylko 25% z nich posiada strony internetowe, podczas gdy 68% Polaków regularnie szuka online opinii o lokalnych firmach przed dokonaniem zakupu. Szczególnie aktywne są najmłodsze osoby oraz te z niższym statusem społeczno-ekonomicznym. Lokalne przedsiębiorstwa, ignorując potencjał internetu, tracą szansę na dotarcie do szerokiego grona klientów.

Zdecydowana większość Polaków (68%) szuka w sieci opinii o lokalnych usługach i produktach. Badania TrustMate.io wskazują, że 27% internautów zawsze, a 41% często czyta recenzje na temat miejscowych firm i instytucji, zanim dokona wyboru. Dodatkowo z badań GUS-u wynika, że w 2024 r. 87,6% osób w wieku 16-74 lat regularnie korzystało z internetu, co najmniej raz w tygodniu. Tymczasem zaledwie 25% lokalnych firm posiada własną stronę internetową. – Lokalne firmy, które pragną dotrzeć do klientów, budować swoją markę i generować większe zyski, muszą zrozumieć, że internet to nie tylko dodatek, ale integralna część ich strategii rozwoju. Inwestycja w profesjonalną stronę internetową oraz dbałość o pozytywne i aktualnie opinie klientów to fundamenty, na których buduje się trwały sukces w dzisiejszych czasach, tj. erze phigital, w której świat digitalowy łączy się i przenika z realnym. Lokalne biznesy, które chcą zaistnieć w świadomości konsumentów, muszą być widoczne w sieci i dbać o opinie na swój temat. To jest ich być lub nie – podkreśla Jerzy Krawczyk, prezes zarządu TrustMate.io.

Opinie na temat lokalnych firm bierze pod uwagę 68,9% kobiet i 68% mężczyzn. Lokalni przedsiębiorcy, chcąc dotrzeć do różnych grup klientów, powinni uwzględnić ich zróżnicowane nawyki w zakresie czytania recenzji online. Najmłodsze pokolenie, wychowane w erze cyfrowej, traktuje recenzje jako nieodłączny element procesu decyzyjnego. Osoby w wieku 18-24 lata są najbardziej skłonne do czytania recenzji "zawsze" (32,9%), z kolei najstarsi respondenci (75-80 lat), mniej zaznajomieni z technologią, rzadziej korzystają z tej formy informacji (16,7%). Największy odsetek osób, które nigdy nie czytają recenzji, również znajduje się w najstarszej grupie wiekowej (33,3%). Natomiast osoby w wieku 25-54 lat, które stanowią większość respondentów (67,33%), najczęściej czytają recenzje, zarówno "zawsze", jak i "często".

Analiza ujawnia też zależność od poziomu dochodów. Osoby o najniższych zarobkach, poniżej 1000 zł, wykazują największą skłonność do sprawdzania opinii "zawsze" (37,10%). Z kolei osoby z dochodami w przedziale 3000-8999 zł robią to najrzadziej (26,90%). – Wysokość dochodu może wpływać na nawyki czytania recenzji. Osoby z niższymi dochodami mogą być bardziej skłonne do polegania na opinii innych, podczas gdy osoby z wyższymi dochodami mogą podejmować decyzje na podstawie innych czynników. Jednak warto zauważyć, że nawet w grupach o wysokich dochodach odsetek osób, które "zawsze" lub "często" czytają recenzje, jest znaczny – wskazują autorzy badania. Natomiast jeśli chodzi o wykształcenie, osoby z podstawowym/gimnazjalnym są najbardziej skłonne do "zawsze" czytania recenzji (37%), podczas gdy osoby ze średnim robią to najrzadziej (25,2%).

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka