• +48 502 21 31 22

Pracownicy chcą benefitów dopasowanych do realnych potrzeb

Kluczowe dla pracodawców jest zrozumienie i zaspokojenie realnych potrzeb swoich zespołów, uwzględniając różnice pokoleniowe i aktualne wyzwania ekonomiczne.

Pracownicy chcą benefitów dopasowanych do realnych potrzeb

Ponad połowa polskich pracowników uznaje benefity takie jak karty sportowe i prywatna opieka zdrowotna za istotną część ich wynagrodzenia. Jednak okazuje się, że 40% z nich nie zna realnej wartości tych świadczeń. Badanie „Benefity pracownicze. Trendy na 2025” Up Bonus rzuca światło na rozbieżności między ofertą pracodawców a oczekiwaniami zatrudnionych. 36% respondentów uważa, że atrakcyjne benefity mogłyby zrekompensować niższą pensję, jednocześnie 45% ankietowanych przyznaje, że oferowane im dodatki pozapłacowe nie spełniają ich potrzeb.

W opinii pracowników benefity mające największy pozytywny wpływ na wizerunek pracodawcy to przede wszystkim prywatna opieka zdrowotna (47%), karty podarunkowe (46%) i elastyczne godziny pracy (39%). Patrząc w przyszłość, pracownicy najbardziej liczą na karty podarunkowe (37%) i dodatkowe dni płatnego urlopu (35%).

54% pytanych deklaruje, że oferowane benefity mają realny wpływ na ich decyzję o przyjęciu oferty pracy. Jednocześnie 58% planuje w najbliższym czasie rozmowy z pracodawcą na temat podwyżki. Autorzy badania zwracają uwagę na dysproporcję między tymi oczekiwaniami a faktem, że podwyżki wynagrodzeń planuje jedynie co czwarty pracodawca. Ta sytuacja stanowi jasny sygnał dla firm, które powinny uważnie przeanalizować swoją ofertę benefitów i dostosować ją do rzeczywistych potrzeb pracowników, aby utrzymać ich zaangażowanie i lojalność.

Autorzy raportu podkreślają też, że kluczowy wpływ na kształtowanie oferty benefitów ma różnorodność pokoleniowa na rynku pracy. Pracodawcy muszą znaleźć równowagę między potrzebami młodszych pracowników, dla których priorytetem jest możliwość pracy zdalnej i elastyczne godziny pracy, a oczekiwaniami starszych, którzy cenią sobie prywatną opiekę zdrowotną i ubezpieczenie na życie.

Raport wskazuje jednak na pewne uniwersalne oczekiwania. – Tym, co łączy potrzeby wszystkich pokoleń, jest oczekiwanie, że dodatki pozapłacowe związane będą ze zdrowiem, poczuciem bezpieczeństwa oraz zrekompensują rosnące koszty życia, np. karty lunchowe – wskazują autorzy. Zwracają uwagę, że "jednym z bardziej przeszacowanych benefitów wydaje się być karta sportowa". Jest ona drugim najczęściej proponowanym przez firmy benefitem, jednak "pod kątem istotności z perspektywy pracowników plasuje się dopiero na siódmym miejscu”.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka