
Polacy planują spędzić Wielkanoc w większym gronie rodzinnym i z większym zaangażowaniem w tradycje, jednak dla części z nich święta te przyniosą także obowiązki zawodowe. Średnio na organizację Wielkanocy wydadzą 941 zł.
81,5% respondentów deklaruje, że nadchodzące święta spędzi w rodzinnym gronie. Oznacza to wzrost o 10,7 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Więcej Polaków planuje także aktywnie spędzić świąteczny czas – 40,8% zamierza wybrać się na rower czy spacer, co stanowi wzrost o 14 p.p. rok do roku. Rośnie również odsetek osób, które wezmą udział w uroczystościach religijnych i modlitwie (29,6%, wzrost o 5,8 p.p.). Wynika tak z badania IBRiS dla PAP.
Z mniejszym entuzjazmem podchodzimy natomiast do leniuchowania przed telewizorem. Odsetek osób planujących oglądanie filmów i seriali spadł o 14,1 p.p. do 22,3%, a na "leniwe święta" liczy 20,4% badanych (spadek o 6,4 p.p.).
Wyraźnie widać za to wzrost przywiązania do wielkanocnych zwyczajów. Do kościoła ze święconką zamierza pójść 73,8% ankietowanych (wzrost o 7,7 p.p.), pisanki chce zdobić 59,8% (wzrost o 1,2 p.p.), a polewanie wodą w śmigusa dyngusa planuje 55,3% (wzrost o 5,2 p.p.). Więcej Polaków zamierza też zachować post w Wielki Piątek – 56,4%, co stanowi wzrost o 10,6 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W porannej mszy rezurekcyjnej swój udział deklaruje 38,7% badanych (wzrost o 13,5 p.p.), a prezenty dla dzieci szykuje 44,2% (wzrost o 6,3 p.p.).
Dla części Polaków Wielkanoc nie będzie czasem całkowitego wytchnienia. 5,8% ankietowanych przyznało, że spędzi święta w pracy lub na nauce. Choć to niewielki odsetek, stanowi wzrost o 1 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wyjazd w tym czasie planuje 6,1% pytanych (wzrost o 0,2 p.p.).
IBRiS zapytał również o ulubione potrawy wielkanocne. Największą popularnością cieszy się żurek (28,1%, wzrost o 8,3 p.p.), wyprzedzając jaja w majonezie (15,7%, spadek o 1,6 p.p.) i białą kiełbasę (10,9%, spadek o 1,9 p.p.). Co dziesiąty badany (10,2% ma ochotę na biały barszcz, a mniejszym zainteresowaniem cieszą się jaja faszerowane (7,9%) i sałatka jarzynowa (7,5%, spadek o 7,4 p.p.). Wśród słodkości więcej osób skosztuje mazurka (6,4%), a mniej – lukrowanej baby (2,9%).
Badanie ujawniło także, co kieruje Polakami przy świątecznych zakupach. Dla większości (63,3%) najważniejsze są wcześniejsze dobre doświadczenia z danymi produktami. Istotne są również promocje i obniżki cen (41,3%) oraz patriotyzm gospodarczy, czyli wybór polskich produktów (40,4%). Mniejsze znaczenie mają ekologia, polecenia bliskich czy wpływ influencerów. Średnio wydadzą przy tym 941 zł.
– Polacy pozostają wierni tradycji i rodzinnemu wymiarowi świąt – komentuje Kamil Smogorzewski z IBRiS. Zwraca także uwagę na rosnącą świadomość konsumencką, gdzie jakość, pochodzenie i własne doświadczenia przeważają nad wpływem reklamy i mediami społecznościowymi. – Jednak wciąż promocje wygrywają z patriotyzmem gospodarczym – dodaje.
fot. freepik.com
oprac. /kp/