• +48 502 21 31 22

Pracodawcy przeciw dużej podwyżce płacy minimalnej

Organizacje pracodawców domagają się, aby wzrost opierał się na wskaźniku wynikającym z obecnie obowiązującej ustawy, co oznaczałoby podwyżkę nieprzekraczającą 50 zł.

Pracodawcy przeciw dużej podwyżce płacy minimalnej

Organizacje pracodawców wyraziły zdecydowany sprzeciw wobec propozycji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczącej znaczącego wzrostu płacy minimalnej w 2026 r. Postulują, by podwyżka nie przekroczyła 50 zł – zgodnie z obowiązującą ustawą – i by od 2027 r. wysokość minimalnego wynagrodzenia była ustalana na podstawie mediany wynagrodzeń.

Aktualnie minimalne wynagrodzenie brutto wynosi 4666 zł. MRPiPS zaproponowało, by w przyszłym roku wzrosło ono o 390 zł, przekraczając tym samym 5 tys. zł. Przedstawiciele pracodawców: Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan, Pracodawcy RP, Związek Rzemiosła Polskiego, Polskie Towarzystwo Gospodarcze oraz Związek Przedsiębiorców i Pracodawców uznali tę propozycję za "nie do zaakceptowania".

Ich wspólne stanowisko podkreśla obawy o konkurencyjność polskiej gospodarki, bezpieczeństwo narodowe oraz kontynuację wzrostu gospodarczego. – Powielanie błędów poprzedniego rządu uzasadniane jest troską o najsłabszych w gospodarce, podczas gdy w rzeczywistości to właśnie w nich najmocniej uderza, ograniczając dostępność miejsc pracy i napędzając ubóstwo – napisali. Podkreślili również, że tak znaczny wzrost płacy minimalnej jest szkodliwy zarówno gospodarczo, jak i społecznie.

Organizacje pracodawców domagają się, aby wzrost płacy minimalnej w 2026 r. opierał się na wskaźniku wynikającym z obecnie obowiązującej ustawy, co oznaczałoby podwyżkę nieprzekraczającą 50 zł.

Kluczową propozycją na kolejne lata jest zmiana sposobu ustalania płacy minimalnej. Pracodawcy proponują, aby od 2027 r. jej wysokość była ustalana jako 60% mediany wynagrodzeń w gospodarce narodowej. Ich zdaniem "w kolejnych latach proporcje między wynagrodzeniami w gospodarce a płacą minimalną powinny być stabilne. Nie powinny być przedmiotem przetargu społecznego i politycznego".

Zwrócili również uwagę na kwestię płac w sferze budżetowej. Podkreślili, że wzrost wynagrodzeń w tym sektorze, kluczowy dla dostępności i jakości usług publicznych, nie może być długofalowo niższy niż wzrost pozostałych wynagrodzeń w gospodarce. Zaproponowali, aby w przyszłym roku płace w sferze budżetowej mogły, w zależności od możliwości budżetu państwa, wyjątkowo wzrosnąć szybciej niż płaca minimalna. Ma to na celu wyrównanie skutków wieloletniej stagnacji wynagrodzeń urzędników, które tylko częściowo zrekompensowała podwyżka w 2024 r. Od 2027 r. wzrost funduszu płac w sferze budżetowej powinien zrównać się ze wzrostem mediany wynagrodzeń w gospodarce i wzrostem płacy minimalnej, a zmiany wynagrodzenia poszczególnych pracowników sektora publicznego powinny wynikać z efektów ich pracy.

Zgodnie z przepisami Rada Ministrów ma obowiązek przedstawić Radzie Dialogu Społecznego propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej do 15 czerwca każdego roku. Ustawa gwarantuje coroczny wzrost płacy minimalnej co najmniej na poziomie prognozowanego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Dodatkowe mechanizmy korygujące są przewidziane w przypadku, gdy minimalne wynagrodzenie jest niższe od połowy przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej lub gdy rzeczywisty wzrost cen różni się od prognozowanego.

Równolegle MRPiPS pracuje nad wdrożeniem unijnej dyrektywy o minimalnych, adekwatnych wynagrodzeniach w Unii Europejskiej. Projekt ustawy w tej sprawie, skierowany do konsultacji publicznych w sierpniu 2024 r., przewiduje, że przy corocznej ocenie płacy minimalnej brana będzie pod uwagę orientacyjna wartość referencyjna 55% prognozowanej wysokości przeciętnego wynagrodzenia.

fot. pixabay.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka