
Młodzi dorośli Polacy odchodzą od tradycyjnych metod płatności na rzecz rozwiązań cyfrowych. Stawiają oni przede wszystkim na wygodę, szybkość i innowacyjność, co ma bezpośredni wpływ na ich decyzje zakupowe i lojalność wobec sklepów.
Ponad połowa Polaków w wieku 18-29 lat zawsze lub prawie zawsze korzysta z płatności bezgotówkowych – wynika z badania „Preferencje płatnicze Polaków 2025. 35% z nich "rzadko lub praktycznie nigdy" nie nosi przy sobie gotówki. Preferencje te są podyktowane kilkoma kluczowymi czynnikami. 44% respondentów jako główny powód wskazało możliwość uniknięcia stania w kolejce do tradycyjnej kasy, 41% docenia łatwość, z jaką można dokonać płatności cyfrowych, a 38% ceni sobie szybkość realizacji transakcji.
Nowoczesne usługi, które ułatwiają i przyspieszają zakupy, mają ogromny wpływ na decyzje konsumenckie młodych Polaków. Aż 8 na 10 badanych stwierdziło, że chętniej wraca do sklepów, które oferują płatności cyfrowe. Na szczególną uwagę zasługują dwie innowacje: "click & collect" oraz "scan & go". 70% młodych konsumentów chętniej wraca do punktów, które umożliwiają połączenie zakupów online z odbiorem w sklepie stacjonarnym, a 65% ankietowanych deklaruje lojalność wobec sklepów, które oferują samodzielne skanowanie produktów za pomocą aplikacji mobilnej lub specjalnego skanera, a następnie opłaceniu ich w kasie lub bezpośrednio w aplikacji.
Chociaż nowoczesne płatności odgrywają coraz większą rolę, to lokalizacja i czas obsługi pozostają kluczowymi czynnikami wpływającymi na powrót do sklepu. Aż 93% młodych Polaków kupuje najbliżej miejsca zamieszkania lub pracy. To najwyższy odsetek wskazań spośród wszystkich grup wiekowych. Ponadto 81,5% ankietowanych podkreśliło, że szybka obsługa w sklepie jest dla nich bardzo istotna.
Jak zauważa Krzysztof Polończyk, prezes Fiserv Polska, młodzi Polacy stawiają na wygodę, szybkość i innowacyjność. – To właśnie to pokolenie w największym stopniu zrezygnowało z gotówki na rzecz nowoczesnych rozwiązań płatniczych. Co ciekawe, choć nadal sięgają oni po karty płatnicze, to jest to grupa, która wybiera je najrzadziej. Fizyczną kartą płaci 39% ankietowanych w wieku 18-29 lat. Dla porównania średnia ogólna to 71,5%. Prawie tyle samo osób co kartę, wybiera BLIKA - korzystanie z tej formy płatności deklaruje 38% respondentów – podsumowuje.
fot. freepik.com
oprac. /kp/