Firma ADP przeprowadziła wśród blisko 33 tys. pracowników z 17 krajów na całym świecie cykliczne badanie „People at Work 2022: A Global Workforce View". Sprawdziła w nim, jak często i z jakiego powodu ankietowani doświadczają stresu w pracy. Z ubiegłorocznego raportu wynika, że w 2020 r. stresu w pracy przynajmniej raz w tygodniu w skali globalnej doświadczało aż 62% pracowników. Według najnowszych danych obecnie wskaźnik ten zwiększył się o 5 pkt. proc.
Polacy wciąż pozostają jednym z najbardziej zestresowanych narodów w Europie. 22,15% twierdzi, że codziennie w pracy doświadcza stresu, a 20% przyznaje, że odczuwa go 1-3 razy w tygodniu. Bardziej stresują się tylko Niemcy, gdzie 25,14% ankietowanych stresuje się każdego dnia. Badanie wskazuje również, że codziennego stresu w pracy częściej doświadczają Polki (24,45%) niż Polacy (19,92%). Czynniki, które stresują najbardziej pracowników na całym świecie to zwiększona odpowiedzialność w wyniku pandemii oraz długość dnia pracy.
– Przygnębienie, smutek, rozdrażnienie czy trudności z koncentracją to pierwsze objawy chronicznego stresu u pracowników, na które pracodawcy powinni zwracać szczególną uwagę. To często są pierwsze sygnały związane ze złym samopoczuciem zatrudnionych, spowodowanym nagromadzeniem się stresu w pracy i nie należy ich lekceważyć. Niezależnie od tego, czy zespół pracuje w domu, czy w siedzibie firmy, ważne jest, aby menedżerowie dostrzegali, kiedy któryś z nich nie radzi sobie ze stresem i bieżącymi obowiązkami – podkreśla Anna Barbachowska, dyrektor HR w ADP Polska. – Na niektórych pracowników stres działa mobilizująco i może przekładać się na ich zwiększoną efektywność, szybkość działania, a także koncentrację na danym celu. Należy jednak pamiętać, że długotrwały stres powoduje spadek produktywności zatrudnianych osób, a w konsekwencji pojawia się chroniczne zmęczenie, które może doprowadzić do wypalenia zawodowego czy depresji – dodaje ekspertka.
O skali problemu może świadczyć rosnąca liczba wyszukiwań w Google informacji na temat wypalenia zawodowego. W 2021 r, w porównaniu do 2020 r., liczba zapytań na ten temat wzrosła o 200%, a szczyt osiągnęła pod koniec listopada 2021 r. Najbardziej wzrosła częstotliwość pytań dotyczących zwolnień lekarskich z powodu wypalenia zawodowego, objawów wypalenia zawodowego oraz sposobów na jego leczenie. Kolejny dowód to dane opublikowane przez firmę medyczną Medicover. Wynika z nich, że w porównaniu do 2019 r. liczba osób korzystających z usług psychologa lub psychiatry wzrosła o ok. 45%., a liczba umawianych konsultacji – o 55%.
fot. pexels.com
oprac. /kp/