Praca marzeń powinna być elastyczna, dawać możliwość rozwoju i poczucia bezpieczeństwa. Wynagrodzenie na odpowiednim poziomie również ma znaczenie, ale nie jest kluczowe. Wynika tak z badania przeprowadzonego przez międzynarodową firmę rekrutacyjną Michael Page, w którym wzięło udział 5000 uczestników.
Autorzy zauważają, że w podejściu respondentów do warunków wypełniania codziennych obowiązków zawodowych widać rosnące znaczenie wartości innych niż tylko praca i sukces. Według 88% ankietowanych idealne miejsce zatrudnienia powinno pozwalać na utrzymanie odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Jednocześnie większość pytanych nie wyobraża sobie już powrotu do pracy w biurze w pełnym wymiarze. 59% najchętniej pracowałaby wyłącznie zdalnie lub w systemie hybrydowym, przy czym możliwość taka jest ważniejsza dla kobiet (63%) niż dla mężczyzn (53%). – To ważny sygnał dla pracodawców, bo bardziej elastyczne podejście do liczby godzin spędzanych poza domem jest jednym z czynników, który mógłby się przyczynić też do większej reprezentacji kobiet na rynku pracy – mówi Magdalena Wołowiec, senior marketing executive w firmie rekrutacyjnej Michael Page.
Ekspertka zauważa jednocześnie, że nie możemy zapomnieć o znaczeniu osobistego kontaktu i relacji w miejscu zatrudnienia. Idealnym, najbardziej pożądanym wariantem są trzy dni pracy w biurze i dwa w domu – takie rozwiązanie zadowoliłoby 36% ankietowanych. 19% chciałoby pracować zdalnie co najmniej cztery dni w tygodniu, a pełny tydzień pracy w domu chętnie spędzałoby już tylko 10%. – To pokazuje, że sami pracownicy dostrzegają wartość przebywania ze swoimi zespołami. Wielu z nich po prostu lubi pracować w biurze i kontaktować się bezpośrednio z ludźmi – 60% ceni sobie nieformalne rozmowy, a 50% więzi społeczne i chwile relaksu, które możliwe są tylko w siedzibie firmy – dodaje Magdalena Wołowiec.
Badanie pokazuje też, że dominującą potrzebą osób poszukujących wymarzonej pracy lub rozważających jej zmianę jest możliwość doskonalenia swoich umiejętności i awansu. Najważniejsze wśród korzyści są bowiem szkolenia i rozwój kariery, na które wskazało 71% respondentów. Jednocześnie awans lub przynajmniej nowy zakres obowiązków są uważane za istotną formę wyrażenia docenienia przez 58% ankietowanych, co niemal zrównuje je pod względem znaczenia z gratyfikacją finansową, na którą wskazało 57,9% uczestników. Drugą najważniejszą potrzebą jest poczucie bezpieczeństwa, jeśli chodzi o zdrowie swoje i najbliższych – prywatna opieka zdrowotna dla pracownika i jego rodziny jest ważnym argumentem dla 51% badanych.
Rośnie znaczenie wartości reprezentowanych przez firmę, które wpływają na jakość życia, takich jak relacje z otoczeniem – rozumianym zarówno jako środowisko naturalne, jak i stosunek do problemów społecznych na poziomie lokalnym oraz globalnym. 75% ankietowanych zadeklarowało, że wymarzona firma powinna być zaangażowana w społeczną odpowiedzialność biznesu, przy czym oznacza to przede wszystkim działania na rzecz praw człowieka (97%), troskę o środowisko (96%) oraz odpowiedzialność ekonomiczną (94%).
– Zmiany po doświadczeniu pandemii obejmują przede wszystkim potrzebę rozwoju kompetencji, a także jakość relacji zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym, większą równowagę pomiędzy pracą i domem oraz odpowiedzialność społeczną. Przepis na pracę marzeń wydaje się więc jasny i od tego, w jakim stopniu firmom uda się go zrealizować, będzie w najbliższej perspektywie zależeć ich konkurencyjność i efektywność – podsumowuje Magdalena Wołowiec.
fot. unsplash.com
oprac. /kp/