• +48 502 21 31 22

Pracownicy handlu mieli najwięcej powodów do skarg w sezonie wakacyjnym

Pojawiło się sporo zgłoszeń od osób z Ukrainy. Zdarzały się przypadki zaniżania wynagrodzeń poniżej stawkę płacy minimalnej czy niski standard zakwaterowania podczas pracy sezonowej.

Pracownicy handlu mieli najwięcej powodów do skarg w sezonie wakacyjnym

Od czerwca do końca sierpnia do stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom dotarło blisko 200 skarg i wiadomości. Ocenia ono jednak, ze miniony sezon wakacyjny był zdecydowanie spokojniejszy niż ubiegłoroczny.

Ze stowarzyszeniem najczęściej kontaktowali się pracownicy handlu. – Podobnie jak rok temu zdarzały się skargi na konieczność pracy ponad ustalone godziny. Taka sytuacja miała miejsce najczęściej w kurortach nadmorskich. W niektórych dyskontach pracownice zostawały w pracy do 4:00 rano, a następnego dnia stawiały się znowu do pracy na godzinę 14:00 – mówi Małgorzata Marczulewska, prezes stowarzyszenia. – Handel cierpi na poważne braki kadrowe, których nie są w stanie wypełnić ani osoby z Ukrainy, ani kasy samoobsługowe. Pracownicy skarżyli także na to, że są źle traktowani przez klientów, muszą pracować w niedzielę czy na to, że przerzuca się ich „ze sklepu do sklepu”, nawet jeżeli są one oddalone od siebie kilkanaście kilometrów – dodaje.

Pojawiało się sporo skarg od pracowników stacji benzynowych. – Tutaj zauważamy nowy trend. Stacje dywersyfikują swoje działanie, a jednocześnie nie przystosowują się do tych zmian kadrowo. Efekt jest taki, że na stacji pracują jednocześnie dwie osoby i muszą zająć się porządkiem na stacji, obsługą tankującym, robieniem zapiekanek i hot-dogów oraz wydawaniem paczek i przesyłek pocztowych. Skargi dotyczą zarówno tego „multitaskingu” jak i tego, że dochodzi z tego tytułu do awantur i pretensji klientów – mówi Małgorzata Marczulewska.

Wiadomości dotyczące braku umów czy braku wypłat dla pracowników sezonowych były incydentalne i zazwyczaj po interwencji stowarzyszenia szybko udawało się załatwić problem.

Stowarzyszenie zwraca uwagę na jeszcze dwie tendencje, które można potraktować jako tematy, które mogą martwić. – Mieliśmy sporo zgłoszeń od osób z Ukrainy. Wcześniej to były zgłoszenia incydentalne. Tutaj problemem było np. podpisywanie umów z pracownikami sezonowymi. Zdarzały się także przypadki zaniżania wynagrodzeń poniżej stawkę płacy minimalnej czy niski standard zakwaterowania podczas pracy sezonowej. Pracodawcy często wykorzystują niewiedzę osób z Ukrainy, które są uchodźcami wojennymi. Takie osoby chcą podjąć pracę i podczas jej rozpoczęcia nie zwracają uwagi na to, czy ktoś podpisuje z nimi umowę. Jedna z sytuacji z tego sezonu dotyczyła tego, że pracownica sklepu pracowała codziennie od 10:00 do 22:00, gdy zaczęła dopytywać, dlaczego pracuje codziennie, usłyszała, że „tak jest w umowie”, a żadna umowa… nie była podpisana – mówi prezes stowarzyszenia STOP Nieuczciwym Pracodawcom.

W sierpniu do stowarzyszenia docierały także wiadomości od pracowników sektora turystycznego i gastronomicznego znad Odry. – Kryzys ekologiczny mocno odbił się na firmach nadodrzańskich. Zostały one często z dnia na dzień zmuszone do przerwania pracy. Otrzymywaliśmy informacje o tym, że umowy zawierane np. do końca września były wypowiadane już w połowie sierpnia. Dotyczyło to głównie firm turystycznych oraz sektora gastronomicznego. Takich skarg było kilka – dodaje Małgorzata Marczulewska.

fot. freepik.com
oprac. /kp/

Podobne artykuły

Wyszukiwarka