91% firm ma trudności ze znalezieniem pracowników o odpowiednich kompetencjach. Przedsiębiorstwa przyznają, że brak osób o odpowiednich kwalifikacjach stanowi dla nich barierę w ich działalności.
Jak wynika z raportu "Kompetencje pracowników dziś i jutro" Polskiego Instytutu Ekonomicznego, dla 48% badanych deficytową kompetencję stanowiła kreatywność. Wiele firm wskazało też, że brakuje im pracowników posiadających specjalistyczne kompetencje branżowe (45%) i umiejętność współpracy z innymi (41%). Nieco mniej firm wskazywało na braki osób o rozwiniętych umiejętnościach krytycznego myślenia (36%). Ok. 1/3 pracodawców odczuwała niedobór pracowników potrafiących rozwiązywać złożone problemy i charakteryzujących się elastycznością poznawczą.
Prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz, rektor Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, zauważa, że rynek pracy od wielu lat ulega ogromnym zmianom, a wpływ mają na to cztery kluczowe megatrendy. Są to: bardzo szybki, mobilny internet, sztuczna inteligencja i automatyzacja, analityka wielkich zbiorów danych oraz chmura obliczeniowa. Na nie nakładają się wyzwania cywilizacyjne jak nierówności społeczne czy zmiana klimatu.
– Mając to na uwadze, musimy mieć świadomość, że zmieniła się rzeczywistość – działamy w zespołach rozproszonych, zróżnicowanych międzypokoleniowo i międzykulturowo, przez co zupełnie inaczej postrzegamy pracę – tłumaczy prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz. – Kompetencje, które jeszcze niedawno uznawane były za niezbędne, tracą na znaczeniu. Wszędzie tam, gdzie praca człowieka polega na rutynowych zadaniach, zaczyna być on zastępowany przez nowe technologie, w tym sztuczną inteligencję. Wprawdzie maszyny mogą w ekspresowym tempie przetwarzać i analizować ogromne zasoby danych, ale same nie podejmą decyzji, co z tymi danymi zrobić – dodaje rektor.
Dlatego nowego, istotnego znaczenia nabierają umiejętności, które odróżniają pracę człowieka od pracy systemów informatycznych czy właśnie sztucznej inteligencji. – Możemy je określić mianem kompetencji przyszłości, które można podzielić na trzy główne grupy: cyfrowe i techniczne, poznawcze oraz społeczne. Szczególnie ważne są kompetencje cyfrowe obejmujące umiejętności od cyfrowego rozwiązywania problemów po cyberbezpieczeństwo. Pracownicy w wielu miejscach pracy będą potrzebowali umiejętności technicznych, bo narzędzia cyfrowe stają się naszą codziennością. Kompetencje poznawcze odnoszą się do naszej kreatywności, logicznego myślenia i umiejętności rozwiązywania problemów. Ostatnim elementem są umiejętności społeczne. Sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka w każdym aspekcie, dlatego istotne będą współpraca w grupie, przedsiębiorczość czy umiejętność przywództwa. Bardzo istotna będzie też inteligencja emocjonalna – podsumowuje prof. Zdzisława Dacko-Pikiewicz.
fot. freepik.com
oprac. /kp/