Ponad połowa polskich pracowników biurowych z dużych miast pracuje w modelu hybrydowym. To o 20 punktów procentowych więcej niż w maju ubiegłego roku. Jest to również najbardziej preferowany styl – w ten sposób chciałoby pracować 70% ankietowanych. Badanie na temat trendów w pracy hybrydowej, oczekiwań pracowników w tym zakresie oraz związanych z tym wyzwań stojących przed pracodawcami przeprowadziła firma analityczno-badawcza Zymetria.
W porównaniu do sytuacji sprzed roku dwukrotnie zmniejszyła się natomiast liczba osób pracujących wyłącznie zdalnie – z 16% do 8%. Sondaż pokazał też, że coraz wyraźniejszy staje się nowy trend w zakresie organizacji pracy hybrydowej, czyli format 50/50 – tydzień pracy w biurze, tydzień pracy w domu. Według badania 9 na 10 polskich pracowników biurowych uważa, że tradycyjne biuro jest niezastąpione.
Najbardziej zadowolona ze swojego obecnego modelu pracy jest grupa pracowników hybrydowych – wskazało tak 95% ankietowanych. Według respondentów praca z biura jest postrzegana jako bardziej produktywna i pozwalająca na budowę więzi z innymi pracownikami, a także z samą firmą. – Nawet pracownicy hybrydowi, przyzwyczajeni do częściowej pracy z innej lokalizacji niż biuro, postrzegają pracę zdalną jako trudniejszą do zorganizowania – aż 80% z nich uważa, że home office nie zwiększa ich efektywności i nie pomaga w szybszej realizacji bieżących zadań – wskazano. Jak zaznaczono, zmiana otoczenia i przebywanie wśród zespołu, pozytywnie stymuluje pracowników.
Analiza badania pokazała, że respondenci będący rodzicami wykazali szczególne zainteresowanie – na tle osób bezdzietnych – modelem pracy tydzień w biurze, tydzień w domu. Natomiast osoby bezdzietne częściej pracują wyłącznie z domu – stanowią oni 20% w grupie pracowników w ogóle nieuczęszczających do biura. Ponadto młodsi pracownicy biurowi chcą spędzać w biurze mniej czasu w porównaniu ze swoimi starszymi kolegami.
Według badania dla 87% respondentów jakość biura ma znaczenie przy wyborze nowego pracodawcy. – Prawie co czwarty badany deklaruje, że lokalizacja biura może mieć wpływ na ich decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy. Oznacza to, że na bardzo konkurencyjnym rynku pracy biura, które stanowią element oferty dla pracowników (employee value proposition), będą musiały zaoferować więcej, niż dotychczas – powinny być lepsze, wygodniejsze i ciekawsze, niż to, co mamy w domu, aby skutecznie konkurować z pracą zdalną – wynika z analizy badania.
Sondaż pokazał również, że potrzeby osób spędzających w biurze kilka dni w tygodniu są inne niż tych, które pracują tam sporadycznie, np. tylko jeden dzień w tygodniu. Wśród najbardziej docenianych przez pracowników inicjatyw zachęcających do korzystania z biura są darmowe przekąski (35%), masaże (31%), nowoczesna przestrzeń (30%), wydzielona przestrzeń do relaksu (29%), a także organizacja nieformalnych spotkań integracyjnych (28%).
fot. unsplash.com
oprac. /kp/